ÅRSSTÄMMA 2013

Årsstämman i Sotkamo Silver AB (publ) beslutade den 22 mars 2013 att bolagets styrelse ska bestå av fyra ordinarie ledamöter. Stämman beslutade att omvälja Mauri Visuri, Teuvo Jurvansuu och Joanna Kuntonen-Van´t Riet samt att välja Jarmo J. Vesanto till ny ledamot. Mauri Visuri omvaldes till styrelsens ordförande. Stämman beslutade även att omvälja revisorsbolaget PWC som bolagets revisor intill slutet av årsstämman 2014 med auktoriserade revisorn Martin Johansson som huvudansvarig tills vidare.

Årsstämman fastställde styrelsens och verkställande direktörens förslag till resultatdisposition. Årsstämman beslutade vidare att ingen utdelning skulle lämnas för år 2012. Riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare samt riktlinjer för valberedningens utseende fastställdes enligt styrelsens förslag.

Stämman fastställde valberedningens förslag om att styrelsens arvode skulle utgå med sammanlagt 450 000 kronor.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen intill nästa årsstämma, vid ett flera tillfällen, att emittera nya aktier eller andra finansiella instrument. Bemyndigandet är begränsat till att högst motsvara en utspädning av det antal aktier som vid tiden för det första emissionsbeslutet enligt bemyndigandet motsvarar 10 procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget.

Stockholm den 22 mars 2013

SOTKAMO SILVER AKTIEBOLAG (publ)

För ytterligare information kontakta:

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910 och för teckningsoptioner SE0004635290.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +46-8-30 49 20