BESLUTSUNDERLAG TILL EXTRA BOLAGSSTÄMMA I GEXCO AB ÄR TILLGÄNGLIGA PÅ BOLAGETS HEMSIDA

Aktieägarna i GEXCO Aktiebolag (publ.), org. nr. 556224-1892, har kallats till extra bolagsstämma tisdagen den 29 juni 2010, kl. 14:00, på Jernkontoret, Stora salen, Kungsträdgårdsgatan 10 i Stockholm. Inregistrering börjar kl. 13:30.

Förslag till beslut

Förslag till beslut på den extra bolagsstämman m.m. är tillgängliga hos bolaget och på bolagets hemsida, www.gexco.se, från och med den 15 juni 2010 samt kommer att sändas till de aktieägare som så önskar. Nämnda handlingar kommer även att finnas tillgängliga på stämman.

Punkt 7.

Ändring av firma (§ 1)

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om ändring av bolagets firma. Till bolagets firma föreslås Sotkamo Silver Aktiebolag. Bolaget är publikt (publ.)

Plats för Årsstämma (§ 10)

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om ändring av § 10 i bolagsordningen såvitt avser plats för Årsstämma. Styrelsen föreslå att årsstämma skall hållas i Stockholm.

Villkorad ändring av bolagsordningen (§ 9)

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att § 9 i bolagsordningen ändras såvitt avser kallelseförfarande (villkorad av kommande lagändring). Ändringen betyder att ändringen aktiebolagslagen (2005:551) har trätt ikraft. Förslagen ändring lyder: Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Vid tidpunkten för kallelse skall information om att kallelse skett annonseras i Dagens Nyheter

Stockholm den 15 juni 2010

Gexco AB (publ)

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +358-40-5083507.

Om Gexco AB

Gexco har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Gexco äger via dotterföretaget en silverfyndigheten i Taivaljärvi i Finland och en guldfyndighet i Hopeavuori i Tammerfors i Finland. Gexco har även mineralfyndigheter i Norge som innehåller guld i Bindal och i Narviks- området samt koppar, bly, zink och guld plus silver i Mo i Rana..

Gexco tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Gexco har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Gexco tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Gexco är noterad på NGM Equity i Stockholm. Gexcos tickerkod är GXCO

Läs mer om Gexco på www.gexco.se