• Sotkamo Silver/

FLER ANSÖKNINGAR OM UNDERSÖKNINGSTILLSTÅND INLÄMNADE FÖR TIPASJÄRVI GRÖNSTENSBÄLTE OCH TAMMERFORS GULDDISTRIKT

Sotkamo Silver har ansökt om 32 undersökningstillstånd, inmutningar som täcker totalt 3 076 hektar i närheten av Taivaljärvi Silvergruva på Tipasjärvi grönstensbälte och 24 undersökningstillstånd som täcker 1 308 hektar i Tammerfors gulddistrikt. Ansökningarna lämnades in i juni 2011 och har nu förberetts av gruvmyndigheten enligt den gamla gruvlagen vid Finlands Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes).

Tipasjärvi grönstensbälte är den sydligaste delen av Kuhmo grönstensbälte, där flera företag prospekterar för närvarande. Taivaljärvi Silvergruva är den viktigaste och den mest kända metallfyndigheten i hela Kuhmos grönstensbältesområde. Det ca 30 kilometer långa Tipasjärvibältet är sedan ett år helt täckt av Sotkamo Silvers reservationer och 32 undersökningstillstånd har nu sökts. Dessa omfattar totalt sju kända guld- och zink-bly-silverfyndigheter i områdets vulkaniska bergarter. Två potentiellt nickel-mineraliserade områden i ultramafiska bergarter finns med bland ansökningarna. Utöver dessa identifierade fyndigheter innefattar ansökningarna även alla potentiella områden med tecken på sulfidmineralisationer.

Tammerfors skifferbälte är känt för tidigare brutna guldfyndigheter och aktiva guldgruvor. Sotkamo Silver har hittills haft en ansökan om undersökningstillstånd i området. På grundval av omfattande studier av befintliga geologiska, geofysiska och geokemiska material har Bolaget beslutat att ansöka om ytterligare 24 undersökningstillstånd för att stärka sin närvaro i detta guldkritiska område.

Många av dessa fyndigheter har undersökts tidigare med borrning. De mest lovande områden bland nya ansökningarna är Kalliojärvi med en borrsektion av 4,8 meter med 6,5 gram guld per ton, Isovesi 3,7 meter med 5,3 gram guld per ton, och Metsäkylä har 1 meter sektion med 27,6 gram guld per ton. Områdena är oftast förknippade med kvartsgångar och skjuvzoner med bergarter av vulkaniskt ursprung, i kombination med att vara ett guldkritiskt område.

"Dessa ansökningar säkerställer Sotkamo Silvers position inom Tipasjärvi grönstensbälte. Det ger oss en möjlighet att ytterligare expandera våra mineraltillgångar genom att prospektera inom detta område, vilket har en känd hög malmpotential. Den planerade öppningen av Taivaljärvi Silvergruva sänker tröskeln för att öppna nya gruvor i området, då även fyndigheter av mindre storlek kan brytas när man har ett anrikningsverk i närheten.

Vår utökade närvaro i Tammerfors gulddistrikt kan öppna nya möjligheter för att expandera vår verksamhet inom guldområdet.“  kommenterar Timo Lindborg, VD

Stockholm, 16 november 2011

Sotkamo Silver AB

Timo Lindborg, VD

Nedan: Karta över Tammerforsområdet och ansökan om undersökningstillstånd

(För karta, se bifogad fil)

Nedan: Karta över Tipasjärvibältet och ansökan om undersökningstillstånd

(För karta, se bifogad fil)

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och NGM Equity börsen i Stockholm.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +46-8-30 49 20