SILVERGRUVANS MILJÖTILLSTÅND HAR NU SLUTGILTIGT VUNNIT LAGA KRAFT.

Regionförvaltningsverket i Norra Finland beviljade miljötillstånd för Silvergruvan den 16 april 2013. Beslutet överklagades och lämnades in till Vasa förvaltningsdomstol. Förvaltningsdomstolens beslut meddelades den 13 juni. Talan väcktes inte inom överklagandetiden. Detta bekräftades från Högsta förvaltningsdomstolen och Silvergruvans miljötillstånds är därmed nu juridiskt slutgiltigt beviljat.

Miljötillståndet tillåter byggande och drift av Silvergruvan i Sotkamo kommun. Tillståndet omfattar 108 detaljerade föreskrifter, villkor och bestämmelser för att säkra en miljövänlig och hållbar verksamhet.

Enligt feasibility studys kassaflödesprognos, som är baserad på ett genomsnittligt silverpris på $ 21,5 / oz. mellan åren 2016-2025, är gruvans projekt-IRR beräknat till 35 %. Återbetalningsperiod från produktionsstart beräknas till ca 3 år. Life of mine capex är 32 miljoner euro Gruvan planeras processa och anrika i genomsnitt 350 000 – 450 000 ton silvermalm per år för att producera cirka 1 300 000 – 1 200 000 oz. silver och cirka 3 000 – 3 200 oz. guld i koncentraten per år.

Förutom att ha som närmaste mål att starta silver- och guldkoncentratproduktion, fortsätter arbetet med prospektering och malmutveckling. P.g.a. med den geofysisk visad betydande prospekteringspotentialen under malmreserverna vid Silvergruvan, genomförs ytterligare kärnborrning för att öka mineraltillgångarna. Målet är att öka den ekonomiskt brytbara mängden silver och produktions år. Därför kommer man också utföra tekniska tester av föranrikning av de lägre haltiga mineraltillgångarna. Den höggradiga potentialen av denna mineralisering innebär att ökningen av mineraltillgångar kan bli omfattande.

"Trots att ledningen bedömer att detta är en idealisk miljö och bra fyndighet för att bygga Silvergruvan på och att överflöd av utbildad arbetskraft och förnödenheter finns, så är något slutgiltigt beslut för att fortsätta bygga ännu inte taget. Säker finansiering till attraktiva villkor måste erhållas, innan beslut tas. För närvarande ser man över flera olika finansieringsalternativ. Jag anser att mottagande av ett slutgiltigt miljötillstånd för Silvergruvan kommer att underlätta denna process” kommenterar Dr Timo Lindborg, VD

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Stockholm den 28 juli 2014.

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi