SILVERHALTEN I MINERALRESERVERERNA HAR ÖKAT MED 22 %

Sotkamo Silver har nöjet att presentera en uppdatering av mineralreserverna (malm) vid Silvergruvan. Uppdateringen baserar sig på de testresultat som har gjorts med malmsortering och dess effekter på brytningsplanen.

Brytningsplanen har uppdaterats och malmsorterare sätts in i en malmberedningsprocess.

Feasibility-studien kommer att uppdateras under året enligt dessa uppmuntrande resultat.

Mineralreserverna (malm) i kategorin Bevisade och Sannolika är på sammanlagt 2 760 000 ton med en silverhalt på 124 gram/ton Ag (JORC code 2012).

I jämförelse med föregående mineralreservsuppskattning har den genomsnittliga halten silver i de Bevisade och Sannolika mineralreserverna ökat med 22 % i silverhalt. Mängden mineralreserver har minskats vid malmsortering med 17 %, vilket minskar anrikningskostnaden ytterligare per producerad uns silver.

Silverhalten i malmen under de planerade första fyra produktionsåren är på mellan 144-124 g/t silver i inmatad malmen och guldhalten är ca 0,45 - 0,40 g/t i inmatad malm. Under det tredje planerade produktionsåret utökas kapaciteten från 350 000 ton till 450 000 ton malm per år. Planerad produktionstid med de nu kända mineralreserverna är ca 7 år.

Tabell. Silvergruvans malmreserver, januari 2016

Mineralreservsuppskattningen följer den australiska JORC-koden. Beräkningarna är utförda med en ”cut-off” på 30 €/ton för underjordisk brytning och 60 €/ton i inmatad malm till verket. Malmreserven har ett brytningsutbyte på 90 % och gråbergsutspädning på 15 % vid underjordsbrytning och 10 % vid dagbrott.

Jouni Kankkunen MSc (Mining), MAusIMM har utarbetat Mineralreservuppskattningen. Outotec (Finland) Oy har utfört en översyn av mineralreservsuppskattningen och den gruvtekniska delen vid den kommande uppdateringen av Silvergruvans Bankable Feasibility Study. Översynen utfördes av Pekka Lovén, MSc (Mining), MAusIMM (CP) hos Outotec (Finland) Oy. Han innehar en Qualified Person status, enligt JORC, 2012. De uppdaterade mineralreserverna (malmen) baserar sig både på information från testresultat av malmsorteringen och uppdatering av Bankable Feasibility Study, samt information från Sotkamo Silver.

Sotkamo Silver har beställt en uppdatering av den tidigare framställda Bankable Feasibiity studien från CTS Engtec Oy, där beräkningarna baseras på den nya informationen om malmreserverna, malmsortering, dagens kostnader, den nya brytningsplanen och de senaste offerterna från leverantörer, bygg -och entreprenörsbolag. Resultaten publiceras under mars månad.

”Jag är mycket tillfredsställd med ökningen av den genomsnittliga halten av de sorterade mineralreserverna och det nya brytningsschemat. Dessa senaste resultat har återigen bekräftat att Silvergruveprojektet och fortsatta arbetena är väl motiverade. Jag är övertygad om att dessa åtgärder och ständiga förbättringar är nyckeln till vår framgång, vilket kommer att ge en ekonomiskt livskraftig framtid" Säger Timo Lindborg, koncernchef.

Stockholm 8 februari 2016

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi