• Sotkamo Silver/

SOTKAMO SILVER AB: SILVERGRUVANS BORRNINGSRESULTAT SLUTFÖRDA FÖR 2022 – RESULTAT BRA OCH STÖDJER MÅLET ATT ÖKA SILVERPRODUKTIONEN

Pressmeddelande: Stockholm den 14 december 2022, klockan 11:25 CET

Sotkamo Silver rapporterar borrningsresultat från borrningsprogram som genomfördes under Q4/2021-Q3/2022 vid Silvergruvan i Sotkamo. I borrningsprogrammen koncentrerades underjordisk borrning till produktionsområdena under de kommande åren och borrning från marken djupare in i den kända nedre delen av mineraliseringen och från sidan till öppna områden och nådde ett djup av cirka 700 meter.

Resultaten av underjordsborrning stöder den tidigare positiva synen på högre metallhalterna i nästa planerade produktionsområde i området mellan bergbrytningsnivåer 360 och 420, och resultaten av det nu rapporterade borrningsprogrammet bekräftar att metallhalter och mineraliseringens bredd också kommer att fortsätta under nivå 420.

Ovanjords borrning var särskilt inriktad på nivåer på 500–700 meter, och deras resultat stöder uppdateringen av mineralresursen och malmreserven som publicerades i somras. Dessutom uppnådde kärnborrning en separat lovande skärning utanför den befintliga mineraliseringen.

Mikko Jalasto, VD för Sotkamo Silver, kommenterar "Jag är mycket nöjd med resultaten av borrningsprogrammen. Resultaten av underjordsborrning bekräftar vår tidigare uppfattning att vi under 2023 kommer att kunna återgå till gruvans tidiga nivåer i metallhalter. Resultaten är uppmuntrande ovanför 420-nivån, dit snedbanan redan har förlängts under 2022, och nedanför, dit bergbrytningen kommer att röra sig under 2024–2025.

Resultaten av ovanjordsborrning stöder den tidigare förståelsen att mineraliseringen sträcker sig djupare och kommer att vägleda borrningen i dessa områden under de kommande åren. Fortsatt kärnborrning hjälper till att utveckla gruvans malmreserver och möjliggöra en kostnadseffektiv gruvplanering och implementering.

Ett särskilt intressant föremål för vidare forskning är mineraliseringen som genomskärs av P-01-borrhålet på ett djup av 700 meter på sidan av dom existerande malmlinserna. Detta är ett potentiellt forskningsområde för framtida borrning och en möjlighet att öka livslängden på gruvan från det tidigare kommunicerade året 2030."

Genomförande av borrningsprogram och de viktigaste resultaten

Kärnborrningsprogrammet för Q4/2021 bestod av ovanjordsborrning som omfattade totalt 3 801 meter. Under 2022 Bestod borrningen av både ovanjords- och tunnelborrning, och av dessa borrades totalt 3 999 meter från ytan och 3 328 meter från tunneln. Totalt har 7 327 meter borrats under 2022.

Hålen som borrades från ytan riktades mot den kända nedre delen av mineraliseringen och mot sido-områden som ännu var öppna, borrhålen nådde ett djup av cirka 700 meter. De underjordiska hålen borrades från nivå 341 till 420 och deras djupaste skärning sträckte sig mellan 470 och 550 meter.

Figur 1 och bilaga 1 visar de borrade hålen och deras viktigaste resultat. Figur 2 anger placeringen av de underjordiska borrhålen med avseende på den fördjupade snedbanan. Figur 3 visar gruvans tvärsnitt, med den lovande separata P-01-skärningen och det potentiella forskningsområdet som den indikerar.

Description automatically generated

Figur 1. Kärnhål borrade i borrningsprogramet och de viktigaste resultaten i gruvlängdsskärning

Resultaten av underjordsborrning stöder den tidigare positiva synen på metallhalterna i nästa planerade produktionsområdet mellan gruvnivåerna 360 och 420. Metallhalterna i malmen förväntas stiga under 2023 till samma nivå som under verksamhetsår 2020–2021. I praktiken innebär detta en genomsnittlig silverhalt på cirka 90–110 g/t.

Genomförandet av underjordisk borrning och de viktigaste resultaten visas i gruvans tvärsnitt (figur 2). Figuren visar också den fördjupade delen av snedbanan 2022.

Figur 2. Sektionsvy riktad mot borrade underjordiska hål

Ovanjordsborrning var särskilt inriktad mellan nivån 500–700 meter, och deras resultat stöder uppdateringen av mineralresursen och malmreserven som publicerades i somras. Resultaten ger en bra utgångspunkt för vidare borrning av P700 och vidare studier av djupare områden i gruvan.

Genomskärningarna av P-01-borrhålet på ett djup av cirka 700–750 meter och cirka 200 meter väster om malmkroppen som för närvarande är i produktion är mycket intressanta. Skärningarna är tydligt placerade på sidan av den nu kända mineraliseringen och malmlinserna som bryts. Nära ytan på en nivå av cirka 100 meter ligger ett gammalt forskningshål som borrats av Kajana Oy med motsvarande stupningsriktning och liknande metallhalter. Stupning och stupningens riktning motsvarar stupningen och riktning av malmlinserna som för närvarande bryts. Figur 3 visar det potentiella forskningsområdet som visas av P-01-hål och det tidigare borrade forskningshål på cirka 100 meters nivå. Genom dessa resultat och den befintliga gruvinfrastrukturen som nu erhålls, finns det goda utgångspunkter för prospektering av detta potentiella område.

Figur 3. Kärnborrhå P-01 skärning och den potentiella prospekterings området

Borrningsteknik och kvalitetssäkring

Den underjordiska borrningen utfördes av Geovisor Oy. NQ-utrustning, som genererar en borrkärna med en diameter på 48 mm, användes. Tapojärvi Oy:s mätningsutrustning användes för att mäta borrhålens placering, riktning och stupning. Borrhålens laterala och vinklade förändringar mättes med Geovisors utrustning, och borrkärnan riktades med Reflex ACT. Ovanjordsborrningen utfördes av RE Drilling Oy med hjälp av NQ-utrustningen. DeviAligner-enheten användes för att mäta borrhålets riktning och stupning. Laterala och vinkelförändringar mättes med Reflex Gyro-mätanordningen.

Borrkärnorna rapporterades av Sotkamo Silvers egen personal och Palsatech Oy. Förberedning utfördes av Palsatech Oy och de kemiska analyserna av CRS Laboratories Oy. Proverna analyserades med FAAS-metoden för guld och IPC-OES för andra metaller.

Standard QA / QC (kvalitetssäkring och kvalitetskontroll) -metoder har använts för alla prover, inklusive analys av standarder, "blanko" och dubbla prover som en del av provtagningsprogrammet. Provberedning, säkerhet och kemisk analys uppfyller eller överträffar gällande branschstandarder och kraven i JORC-koden.

Stockholm den 14 december 2022

Sotkamo Silver AB

Mikko Jalasto, CEO

Mikko Jalasto, CEO, tel. +358 50 482 1689

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 december 2022, klockan 11:25.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas skillnader i de översatta versionerna. I händelse av skillnader gäller den svenska versionen.

Om Sotkamo Silver AB

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Bolaget äger Silvergruvan i Sotkamo, var produktionen började i mars 2019. Dessutom har företaget mineralrättigheter till mineralfyndigheter som innehåller ädelmetaller och basemetaller i Finland.

Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Main Regulated Equity och SOSI1 på Nasdaq Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver AB:s aktier är SE0001057910.

Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 213800R2TQW1OZGYDX93.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi

Företagets pressmeddelanden och finansiella meddelanden distribueras av Cision Sverige och finns på webbplatsen www.silver.fi

Bilaga 1. De viktigaste resultaten

Tabell 1. De viktigaste borrhålen