• Sotkamo Silver/

SOTKAMO SILVER HAR PÅBÖRJAT REKRYTERING INFÖR FÖRBEREDELSE AV KONSTRUKTION OCH PRODUKTION VID TAIVALJÄRVI SILVERGRUVA

Sotkamo Silver har öppnat ett tekniskt kontor i Sotkamo och har påbörjat rekrytering för att förbereda inför konstruktion och produktion vid Tailvaljärvi Silvergruva.

För att stärka organisationen har Sotkamo Silver utnämnt Hannu Pietilä till Project Manager. Han har mer än 20 års industrierfarenhet. Han har skött produktionslinjeexpansioner och arbetat som Energy Manager hos UPM Kajaani. De senaste åren har han arbetat vid Talvivaara-gruvan inom olika ledande befattningar. Han har en diplomingenjörs examen i Process Engineering från Uleåborgs universitet.

Bolaget har också utsett Erkki Kovalainen till Senior Advisor. Han har arbetat mer än 30 år inom olika ledande befattningar inom guv- och mineralindustrin. Hans erfarenhet täcker områden inom konstruktion, underhåll och produktion. Även han har en diplomingenjörs examen i Process Enginering från Uleåborgs universitet.

Birgit Bergström börjar på det nya Sotkamo-kontoret som administratör. Hon har 25 års erfarenhet av administration, inklusive bokföring och personalfrågor. Hon har en handelsexamen.

För att förbereda inför konstruktion och produktion kommer rekryteringsprocessen att fortsätta. Yrken som behövs är följande: gruvchef, gruvplanerare, gruvingenjör, gruvhandledare, gruvmätare, produktionsgeolog, redovisningspersonal, en sekreterare med datakunskaper, Undersöknings-/processingenjör, anrikningsverkschef, laboratorieassistenter, gruvarbetare, processarbetare och underhållspersonal.

Jouko Jylänki lämnade Bolaget som Chief Tecknical Officer vid månadsskiftet. Han slutade på egen begäran och i största samförstånd med styrelse och ledning. Han kommer fortsättningsvis att koncentrera sig på sitt eget bolag och dess projekt.

”Hannu, Erkki och Birgit kommer till Sotkamo Silver vid ett viktigt skede i att utveckla Bolagets Tailvaljärvi-projekt. Deras kunskaper och gruverfarenhet ger ledningen viktig och användbar kunskap för att kunna fortsätta den positiva utvecklingen.

Jag vill därmed passa på att tacka Jouko Jylänki för hans stora och högt uppskattade insatser för att utveckla Taivaljärvi Silvergruve-projektet under en mycket viktig period för Sotkamo Silver och jag tackar också för hans långsiktiga åtagande hos Bolaget”; säger Timo Lindborg VD

Stockholm, den 4 september 2012

Timo Lindborg, VD

För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki.

ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910 och förteckningsoptioner SE0004635290.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +46-8-304920.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.