SOTKAMO SILVER HAR SÅLT SIN KRAFTLEDNING

Sotkamo Silver och Loiste Sähköverkko har nått en överenskommelse om försäljning av Sotkamo Silvers kraftledning inklusive tillhörande transformatorer etc. Med denna affär vill Loiste stärka sitt eget elnät. Försäljningspriset är 1,3 MEUR kontant.

Genom försäljningen frigörs resurser och Bolaget kan istället fokusera på det vi är duktiga på d v s att bygga Silvergruvan.

"Jag är nöjd med denna överenskommelse. Det kapital som frigörs vid transaktionen kan utnyttjas för konstruktion av gruvan. Det är utmärkt att vi har hittat en lösning som kommer att gynna båda parter”, säger Timo Lindborg, VD och koncernchef för Sotkamo Silver.

"Genom denna affär kan vi kostnadseffektivt utnyttja en färdigställt högkvalitativt kraftledning för at säkra kraftförsörjningen inom området söder om Kuhmo och Sotkamo. För vår del vill vi också vara med att skapa nya arbetstillfällen i Kajanaland och befrämja det lokala näringslivet.", säger Reino Huusko, VD för Loiste Sähköverkko Oy.

Stockholm den 1 juli 2016

Sotkamo Silver AB (publ) Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1på NASDAQ OMX Helsinki. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Företagets pressreleaser och finansiella rapporter distribueras via NGM och finns tillgängliga på www.silver.fi. För ytterligare information kontakta: VD Timo Lindborg +46-8-304920.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi.