• Sotkamo Silver/

TAIVALJÄRVI SILVERGRUVAS FYNDIGHET FORTSÄTTER TILL ETT DJUP AV MINST 1 000 METER OCH MED ÅTMINSTONE TREDUBBLAD LÄNGD

Sotkamo Silver har genomfört två geofysiska undersökningar vid Taivaljärvi. En audiomagnetotellurisk undersökning (AMT) och en elektromagnetisk undersökning (Gefinex 400S), vilken även är känd som Sampo-metoden. Syftet med mätningarna var att undersöka Taivaljärvis silverfyndighets djup och relaterade ledande strukturer i berggrunden.

Undersökningarna styrker Sotkamo Silvers uppfattning att Taivaljärvi-fyndigheten sträcker sig åtminstone ner till 1 000 meters nivå under markytan. Man har tidigare bekräftat att den når ner till 550 meters nivån. EM-undersökningen visar tydligt att det anomala området sammanfaller med den geologiska strukturen där Taivaljärvi fyndigheten ligger. Resultat av dessa metoder visar att en stark elektromagnetisk anomali ligger på den direkta fortsättningen av Taivaljärvi-fyndigheten och sträcker ner till djup på 1 000 meter. Gefinex- undersökningen visar också att det undersökta anomala området ligger någonstans mellan 600 -1 000 meters nivåer och att det anomala områdets strykning fortsätter i längd i minst 1 000 meter.

Den exakta formen och kvaliteten på denna geofysiska anomali måste kontrolleras med kärnborrning. Denna är planerad att utföras under 2013.

För mer detaljerad information se även vår webbplats: www.silver.fi

Bild 1 nedan: Elektromagnetisk djupanomali som sträcker sig från den kända Taivaljärvi-mineralisationen mot sydost.

(För bild se bifogad fil)

Bild 2 nedan: Djupet av förlängning av Taivaljärvis silverfyndighet efter de genomförda geofysiska undersökningarna.

(För bild se bifogad fil)

"Resultaten av dessa studier bekräftar vår uppfattning att Taivaljärvi silverfyndighet fortsätter mot djupet och långt i strykningsriktning. Detta ökar potentialen betydligt för fyndigheten och våra förväntningar av värdet på denna" Kommentarer Timo Lindborg, VD

Den oberoende konsulten, Dr Jyrki Parkkinen, doktor i geologi, EURGEO, med Kvalificerad Persons status genom The European Federation of Geologists (EFG), har deltagit i framställandet av detta pressmeddelande. Dr. Parkkinen är i oberoende ställning till Sotkamo Silver och äger inte heller några aktier i Bolaget.

Stockholm, 1 februari 2012

Sotkamo Silver AB

Timo Lindborg, VD

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretaget mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Taivaljärvi Silvergruva.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Handeln med Sotkamo Silver ABs aktier sker på Burgundys marknadsplats och NGM Equity börsen i Stockholm.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity. ISIN-nummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.sotkamosilver.com eller www.silver.fi

För ytterligare information vänligen kontakta: Timo Lindborg, VD, tel. +46-8-30 49 20