UPPDATERADE EKONOMISKA SIFFROR FÖR SILVERGRUVEPROJEKTET

Base case

• 36 % IRR, 50 M€ NPV (@ 5 %) (beräknat med ett konsensus silverpris på 14,9-20,0 $/Oz)
  • Investeringsbehov under gruvans livslängd är 40 M€, vilket innehåller planerad kapacitetsökning under år 3 och malmsortering under jord.
  • Återbetalningstid: mindre än 3 år från produktionsstart
  • Livslängd enligt studien: 6 år
  • 6 års EBITDA: 95 M€

Alternativa silverpriser

• 85 % IRR, 124 M€ NPV (@ 5 %) (silverpris 28 $/Oz Ag)
  • 11 % IRR, 9 M€ NPV (@ 5 %) (silverpris 12,7 $/Oz Ag)

Ledningens uppskattade siffror

• 40 % IRR, 103 M€ NPV (@ 5 %) (beräknat med ett konsensus silverpris på 14,9-20,0 $/Oz)
  • Investeringsbehov under gruvans livslängd 44 M€, vilket innehåller planerad kapacitetsökning under år 3 och malmsortering under jord
  • Återbetalningstid: 3 år från produktionsstart
  • Uppskattad livslängd: 11 år (mineralreserver + 5 år från prospekteringspotential)
  • 11 års EBITDA: 194 M€

Alternativa silverpriser

• 86 % IRR, 223 M€ NPV (@ 5 %) (silver price of 28 $/Oz Ag)
  • 15 % IRR, 22 M€ NPV (@ 5 %) (silver price of 12 $/Oz Ag)

Base Case

Enligt den framställda ekonomiska kassaflödesprognosen, som baserar sig på ett genomsnittligt silverpris på 14,9-20,0 $/Oz mellan åren 2016-2022, uppskattas gruvprojektets IRR till 36 % och NPV till 50 miljoner euro eller 467 MSEK med dagens valutakurs (@ 5 %). Återbetalningstiden från produktionsstart beräknas vara mindre än 3 år.

Tabellen nedan: Prognoser med olika metallprisuppskattningar, 6 produktionsår. (CTS Engtec, 2016)

Om silverpriset på 28 $/Oz används, uppskattas gruvprojektets IRR till 85 % och NPV till 124 miljoner euro (@ 5 %). Med ett silverpris på 12,7 $/Oz uppskattas gruvprojektets IRR till 11 % och NPV till 9 miljoner euro (@ 5 %).

MINERALRESERVER

Mineralreserver uppskattades för varje planerat malmuttag i samband med planering av brytningsplan och de ekonomiska faktorer som tillämpades visar på en lönsam produktion. En sammanfattning av malmreserver redovisas i tabellen nedan.

Mineralreserverna i kategorin Kända och Sannolika är på sammanlagt 2,76 miljoner ton med en silverhalt på 124 gram/ton Ag. Beräkningen följer den austral-asisk JORC 2012-koden.

Bilden under visar mineralreserverna, prospekteringspotentialen och brytningsplan.

Från dessa reserver matas 2,443 miljoner ton till kvarnen enligt produktionsplanen och ca 312 kton blir kvar som säkerhetslager. Silverhalten under de två första planerade produktionsåren är ca 143 g/t silver i inmatad malm och guldhalten är ca 0,40 g/t. Under det tredje planerade produktionsåret utökas kapaciteten från 350 000 ton till 450 000 ton malm per år i samband med att miljötillståndet uppdateras.

I jämförelse med tidigare mineralreservsuppskattning har den genomsnittliga halten silver i de Bevisade och Sannolika mineralreserverna ökat med 22 %. Mängden mineralreserver har minskats med malmsortering med 17 % vilket minskar anrikningskostnaden ytterligare per producerad uns silver.

Beräkningarna är utförda med en ”cut-off” på 30 €/ton malm i berg och 60 €/ton i inmatad malm till verket. Malmreserven har ett brytningsutbyte på 90 % och gråbergsutspädning på 15 % vid underjordsbrytning och 10 % vid dagbrott.

Ledningens modell och bedömning

Ledningens bedömning baserar sig på förväntningar om prospekteringspotentialen utöver de nuvarande reserverna. Denna uppskattning bygger på geologisk och geofysisk information. Det inkluderar en stor mängd osäkerheter och kan bara ses som projektion av framtiden.

Prospekteringspotentialen som presenteras i bilden ovan bygger på resultat av en elektromagnetisk SAMPO geofysisk undersökning ner till 1000 meters djup. Befintliga diamantborrningar med höga metallhalter på 500 och 550 meters djupnivåer stödjer denna prospekteringspotentialmodell. Volymen har uppskattats till 10,3 miljon ton med 71,5 g/t silver. Preliminär uppskattning av halter och brytningsplan har skapats med hjälp av befintliga borrhålsdata. Grov uppskattning är att från detta prospekteringspotentialsområde nedanför kända reserver får man totalt 2,25 miljoner ton sorterat berg med en halt på 144 g/t silver till anrikningsverket. Detta skulle innebära att ytterligare fem produktionsår kan läggas till brytningsplanen, som är baserad på befintlig mineralreserv.

Enligt den framställda ekonomiska kassaflödesprognosen, som baserar sig på ett genomsnittligt silverpris på $ 14,9-20,0/uns mellan åren 2016-2027, uppskattas gruvprojektets IRR till 40 % och NPV till 103 miljoner euro, eller 963 MSEK med dagens valutakurs (@ 5 %). Återbetalningstiden från produktionsstart beräknas vara 3 år.

Tabellen nedan: Prognoser med olika metallprisuppskattningar, 11 produktionsår. (CTS Engtec, 2016)

Om silverpriset på 28 $/Oz används, uppskattas gruvprojektets IRR till 86 % och NPV till 223 miljoner euro (@ 5 %). Med ett silverpris på 12,7 $/Oz uppskattas gruvprojektets IRR till 15 % och NPV till 22 miljoner euro (@ 5 %).

En uppdatering av studien har framställts, sammanställts, bedömts och godkänts av den oberoende konsultgruppen CTS Engtec Oy.

Jouni Kankkunen MSc (Mining), MAusIMM och Ilkka Tuokko MSc (Geology), MAusIMM har utarbetat och bedömt planen och uppskattade värden för ledningens modell och bedömningar. Ilkka Tuokko tillhör Bolagets ledningsgrupp och är inte en självständig konsult.

"Under de senaste två åren har vi varit aktiva och vidtagit åtgärder för att svara på de krav som den nya silverprisnivån har ställt på Silvergruveprojektet. Jag är nöjd med att kunna presentera dessa nya uppdaterade ekonomiska siffror som baserar sig på mineralreserver och ledningens uppskattade siffror för projektets fortsättning. Resultaten visar på projektets förmåga att tolerera låga silverpriser.

Rapporten visar också på ledningens uppfattning om framtiden för Silvergruveprojektet efter det att mineralreserverna har brutits under de första sex årens produktion.

Ledningen ser positivt på framtiden för Silvergruveprojektet och jag är övertygad om att vi kan uppnå de mål som ställts på oss", säger Timo Lindborg, CEO.

Stockholm 3 mars 2013

Sotkamo Silver AB (publ)

Timo Lindborg, CEO

Sotkamo Silver har som affärsidé att utveckla och utvinna metallfyndigheter i Norden. Verksamheten bedrivs med långt tagna hänsyn till människor och miljö. Sotkamo Silver äger via dotterföretag mineralfyndigheter innehållande silver och guld i Finland. Bolagets huvudprojekt är Silvergruveprojektet i Sotkamo kommun.

Sotkamo Silver tillämpar SveMin:s och FinMin:s gemensamma rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Sotkamo Silver har valt att redovisa mineralresurserna enligt internationellt accepterade JORC- eller NI 43 101 koderna. Sotkamo Silver tillämpar International Financial Reporting Standards IFRS, såsom de antagits av den Europeiska Unionen.

Sotkamo Silvers tickerkod är SOSI på NGM Equity och SOSI1 på NASDAQ OMX Helsinki. ISINnummer för Sotkamo Silver ABs aktier är SE0001057910.

De officiella börsmeddelandena ges på svenska och det kan finnas mindre skillnader i de översatta versionerna.

Viktig information

Offentliggörande eller distribution av pressmeddelanden kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Singapore, Sydafrika eller Nya Zeeland eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”), med tillägg, eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Uttalanden i detta pressmeddelande, som inte enbart är historiska fakta, inklusive uttalanden om framtida uppskattningar, planer, mål, antaganden eller förväntningar om framtida resultat är "framåt - blickande uttalanden".

Observera att dessa "framåt - blickande uttalanden" involverar kända och okända risker och osäkerheter som kan orsaka att faktiska resultat och framtida händelser skiljer sig väsentligt från det som framgår från sådana uttalanden. Sådana risker och osäkerhetsfaktorer inkluderar till exempel fluktuationer i metallpriser, oförutsägbara resultat av prospektering osv.. Det finns permanenta osäkerheter i uppskattning av mineralreserver och mineraltillgångar, fluktuationer i kostnader för varor och tjänster, förändring i samband med prospektering och gruvverksamhet, förändringar i rättsliga, sociala eller politiska förhållandena i Finland, Sweden och Norge, och brist på lämplig finansiering, vilka alla kan förhindra att något av de framåtriktade uttalandena i denna presentation blir till förverkligat eller leder till en försening i utvecklingen av gruvdriften.