1,5 miljoner till föreningslivet

Varje höst och vår delar Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta ut bidrag till olika projekt inom Färs & Frosta Sparbanks verksamhetsområde. Gemensamt för dessa projekt är att de ska bidra till en positiv lokal utveckling på olika sätt. Nu är höstens bidragsomgång avslutad, vilket betyder att 68 olika projekt får dela på drygt 1,5 miljoner kronor totalt.

- Stiftelsens mål är att stödja lokal tillväxt genom att aktivt bidra till en positiv samhällsutveckling. Vi delar ut bidrag till projekt inom idrott, kultur, näringsliv, samhällsutveckling, forskning och utbildning - områden som alla har betydelse för oss som bor och verkar lokalt, säger Nomie Gustafsson, ansvarig för verksamheten på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Exempel på projekt som beviljas bidrag hösten 2013:

• Gunnesbo 4H-gård får 35 000 kr till sitt projekt Miljökrypen som går ut på att skapa en stadsodling och införa ekologiskt tänkande på gården. Man kommer också att genomföra workshops tillsammans med Concrete Farming.
  • Sandby judoklubb får 40 000 kr för att arrangera junior-VM i Ju-jutsu 2014. ´
  • Ystads Simsällskap får 45 000 kr till en lägervistelse för de barn med särskilda behov som habiliteras hos Ystads Simsällskap, samt till utbildning av ledare.
  • Föreningen Svenska Ciderfrämjandet får 40 000 kr till ett projekt för att kartlägga de vilda äpplenas aromer och karaktär.
  • Se hela listan på höstens beviljade bidrag

För ytterligare information kring projekten och kontaktuppgifter till föreningarna kontakta:
Nomie Gustafsson, Verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
nomie@sparbanksstiftelsenfof.se, 0416-261 91