35 000 utbildade i digitala tjänster

Allt fler funktioner i samhället kräver att du har en elektronisk identitet. Tillsammans tar UtbildningsForum i Skåne och Sparbanken Skåne ansvar för den enskilde individens lärande kring digitala tjänster, med anledning av samhällets höga krav och förväntningar.

Alla kunder i Sparbanken Skåne som vill lära sig mer om digitala tjänster - i banken och i samhället i övrigt - har sedan ifjol möjlighet att gå kostnadsfria kurser hos UtbildningsForum i Skåne AB. Över 35 000 personer har redan deltagit och lärt sig om Mobilt BankID, säkerhet på nätet, Internetbanken, Swish och hur du får tillgång till webbaserade funktioner hos exempelvis Skatteverket, Apoteket och Försäkringskassan.

Bakom UtbildningsForum står Sparbanken Skånes tre ägarstiftelser – Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen Finn och Sparbanksstiftelsen 1826. Tillsammans har stiftelserna avsatt över 100 miljoner kronor för att driva UtbildningsForum.

– Digitaliseringen är något som påverkar hela samhället. Förväntan om hur samhällets funktioner och tjänster ska användas riktas mot alla, oavsett förutsättningar. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för bankens kunder i detta pågående teknikskifte, genom att ta bort oron för den tekniska utvecklingen och göra funktioner tillgängliga och roliga att använda. Helt enkelt investera i människor samtidigt som vi bidrar till generell samhällsutveckling, säger Åsa Hallén Andersson, verksamhetschef på UtbildningsForum.

Medier är välkomna att besöka ett kurstillfälle med UtbildningsForum. Vid intresse, kontakta Åsa Hallén Andersson eller Kristian Svensson, pressansvarig på Sparbanken Skåne.

FAKTA
UtbildningsForum i Skåne startade sin verksamhet 2016 på initiativ av Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta. Bakgrunden är den snabba digitaliseringen i samhället, som påverkar ung som gammal.

UtbildningsForum vänder sig till såväl privatpersoner som småföretagare och föreningar. Kurserna bedrivs som studiecirklar, i huvudsak i Sparbanken Skånes lokaler, alltid på en ort nära kunden. De berör ämnen som digital säkerhet, Mobilt BankID, Internetbanken, Mobilbanken, bankkort och Swish. Just Mobilt BankID är på många sätt den nyckel som låser upp andra digitala servicefunktioner i samhället. Per den siste juli 2017 har över 35 000 personer deltagit i utbildningarna.

Sedan 1 september bedriver UtbildningsForum också verksamhet som riktar sig mot skolväsendet - kostnadsfria föreläsningar med ambitionen att ge skolungdomar i varierande ålder ökad insikt och förståelse om privatekonomi.

Åsa Hallén Andersson, verksamhetschef UtbildningsForum i Skåne AB, 070-872 83 63
Lennart Haglund, styrelseordförande UtbildningsForum i Skåne AB, 070-557 51 29
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Vi är en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.