Alla kan gympa-koncept prisas som förnyare i Skåne

Alla ska kunna gympa – oavsett förutsättningar och eventuella funktionsvariationer. Med denna tanke skapades träningskonceptet ”Alla kan gympa” av bland andra Birgitta Green från Viken. Nu prisas initiativet av Sparbanksstiftelserna* i Skåne.

Konceptet Alla kan gympa finns idag i tio föreningar på olika håll i Skåne och riktar sig framförallt till barn och unga med olika typer av funktionsnedsättningar. Det startades 2004 som en gymnastikgrupp för barn med speciella behov genom Gymnastikföreningen Ling i Helsingborg. Nu tilldelas konceptet priset Årets förnyare på 100 000 kr, en utmärkelse som lyfter fram initiativ som på ett eller annat sätt bidrar till förnyelse inom skånsk idrott.

– Det är så fantastiskt att få priset Årets förnyare. Det är med väldig glädje vi ska förvalta det och jag hoppas att det blir ännu fler föreningar i Skåne som kan erbjuda Alla kan gympa-konceptet framöver, säger Birgitta Green, gymnastikledare och en av eldsjälarna bakom Alla kan gympa.

Grunden i Alla kan gympa är att verksamheten ska anpassas utifrån varje enskild deltagares behov. Birgitta Green började själv träna gymnastik som liten och har varit engagerad i sporten i många år. Det var när hon fick dottern Matilda, år 2000, som tankarna om att det behövs lustfylld träning för alla typer av människor ställdes på sin spets. När Matilda var mycket liten visade det sig att hon hade någon form av funktionsnedsättning.

Det som för många barn kom naturligt med utvecklingen behövde istället Matilda träna mycket på i vardagen. Allt behövde de öva tillsammans, från att rulla till att krypa och senare från att stå till att gå. För familjen var det en ständig utmaning att öva tillräckligt med dottern och Birgitta kände att det ofta saknades glädje i att träna eftersom träningskraven var höga.

– Men när jag en dag satte ihop en liten slinga med musik blev Matildas träning både roligare och effektivare. Då kändes det inte jobbigt längre, säger Birgitta Green.

Att ta hjälp av gymnastikens miljöer skulle också visa sig underlätta. Birgitta minns speciellt ett tillfälle när Matilda var fyra år och kom in i en stor gymnastiksal med sin anpassade gåstol. Att ha stora utrymmen att röra sig på gjorde stor skillnad mot den trånga hemmamiljön.

– Jag kommer ihåg hur hon for iväg över golvet, vi hade inte ens hunnit tända ljuset i gympasalen. Då tänkte vi att det här är ju perfekt! Alla borde få chans att öva i en rymlig och mjukare miljö, säger Birgitta och tycker att det finns mycket att ta till vara i gymnastikens kunskaper.

Hon förklarar att prissumman i Årets förnyare kommer att användas till att göra Alla kan gympa tillgängligt för fler i Skåne. Den som vill starta en Alla kan gympa-grupp behöver tillhöra en gymnastikförening. För den som vill bli ledare för personer med funktionsnedsättning finns det också möjlighet att gå en kurs via Gymnastikförbundet, men ingen licensavgift behövs för att starta själva konceptet.

Utmärkelsen Året förnyare från Sparbanksstiftelserna i Skåne* delas ut på Skånes Idrottsledargala den 14 maj.

– Vi Sparbanksstiftelser tillsammans vill lyfta fram goda exempel som kan inspirera fler att utveckla sin verksamhet inom konceptet Alla kan gympa. Vi hoppas att priset ska bidra till vidare spridning i stiftelsernas alla verksamhetsområden. Vi är övertygade om att alla verkligen kan gympa och att det ger kraft till både individer och samhället i stort, säger Sanne Mårtensson, VD för Sparbanksstiftelsen Skåne.

* Sparbanksstiftelserna i Skåne är Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen Skåne och Stiftelsen Gripen.

Pressinbjudan
Medier som är intresserade av träningskonceptet ”Alla kan gympa” bjuds in att delta vid träningstillfället i Allerum torsdagen den 9 maj, från kl 16 på eftermiddagen. På plats finns bland andra Birgitta Green som ledare. Välkommen med anmälan om deltagande till kristian.svensson@sparbankenskane.se

Birgitta Green, Alla kan gympa, 073-620 36 17
Sanne Mårtensson, Sparbanksstiftelsen Skåne, 073- 372 26 06