Årsredovisning 2009 - Ett positivt år för Sparbanken 1826

Sparbanken 1826 kan med glädje summera 2009 som ett positivt år, då banken förutom starkare ekonomi och marknadsposition också kunnat fortsätta byggandet av en stark regional sparbank. Intjäningen i bankrörelsen är fortsatt god, 129 mkr (178 mkr), och Sparbanken 1826 redovisar ett resultat för 2009 på 64,2 mkr (-434,5 mkr). Sparbanken 1826 är en stark och stabil bank även i orostider, vilket även kapitaltäckningskvoten visar, 1,52% (1,24%).

Med den finansiella kollapsen från hösten 2008 i ryggen var frågetecknen många och osäkerheten stor inför 2009. Under året minskade världens samlade produktion av varor och tjänster för första gången sedan andra världskriget. Sparbanken 1826 kan dock med glädje summera 2009 som ett positivt år.

- Vi har genomfört ett antal förändringar för att anpassa oss till de nya förutsättningarna, vilket har medfört att när vi gick ur 2009 kunde banken redovisa förbättrade likviditets-reserver, en stark kapitalkvot och en god intjäning, säger Bo Bengtsson, VD i Sparbanken 1826.

I spåren av den globala finanskrisen har en mycket kraftfull lågkonjunktur påverkat både människor och företag. I tider med oro söker sig kunder till aktörer där man får personlig kontakt och trygghet.

- Sparbanken 1826 är Sveriges äldsta sparbank och ett av de äldsta företagen här i våra hemtrakter berättar Bo Bengtsson.  Vi vill vara en vän för livet och hjälpa kunderna att utveckla sin ekonomi, både i med- och motgång.  Det har vi gjort ända sedan 1826.

Under 2009 har ett antal av bankens företagskunder fått avveckla eller rekonstruera sin verksamhet och banken redovisar 88 mkr i kreditförluster.

- När konjunkturen viker så resulterar det tyvärr i att kreditförlusterna ökar. Det finns dock ljusare tillväxtutsikter för 2010 och vi räknar med att obeståndsärendena ska minska under det kommande året, fortsätter Bo Bengtsson.

Sparbanken 1826 fortsätter byggandet av en stark regional sparbank. Den 1 juli övertog banken Swedbanks kontor i Olofström. I september förvärvades Säkra i Kristianstad och dotterbolaget 1826 Försäkra bildades. Kontoren i Sösdala och Hässleholm nyinvigdes efter omfattande renoveringar och rekrytering av nya medarbetare fortsätter i rask takt.

- Vi har ökat vår affärsvolym till 52,2 mdr, vi har anställt 23 nya medarbetare, varav 2 traniee-tjänster och vi fortsätter att låna ut, även till företag. Under 2009 har vi beviljat ca 4.000 företagskrediter och vi har hjälpt över 300 nya företag till världen. Vi bromsar inte i uppförsbacken, avslutar Bo Bengtsson.

Bokslutsinformation
Sparbanken 1826 kan för 2009 redovisa ett rörelseresultat på 87,3 mkr (-534,4 mkr). Intjäningen i bankrörelsen är god och nettoresultat av finansiella transaktioner har haft en mycket god utveckling under det gångna året.

Räntenettot uppgick till 272,9 mkr (336,1 mkr). Det historiskt låga ränteläget har påverkat räntenettot negativt under hela 2009, med sjunkande marginaler på inlåningen.

De totala provisionsintäkterna ökade med 16 % och till 212,6 mkr (182,6 mkr). Värdepappersprovisionerna uppgick till 67,4 mkr (56,2 mkr) och har påverkats positivt av börsens goda utveckling, framförallt under årets sista halvår. Även courtageintäkter och övriga värdepappersprovisioner har haft en god utveckling under 2009. Utlåningsprovisionerna har också haft en
god utveckling under 2009 och uppgick till 56,5 mkr (37,2 mkr), vilket kan till största delen kan förklaras av ökningen av volymerna i Swedbank Hypotek. Övriga provisioner uppgick till 88,7 mkr (89,2 mkr).

Nettoresultat av finansiella transaktioner uppgick till 86,7 mkr (-451,4 mkr). Resultatet har upp-nåtts genom ett aktivt arbete med sparbankens värdepappersportfölj samt genom realisering av teckningsrätter samt aktier i Swedbank AB.

Övriga intäkter uppgick till 0,9 mkr (1,9 mkr).

De totala rörelsekostnaderna före kreditförluster uppgick till 371,8 mkr (530,4 mkr). I de totala rörelsekostnaderna ingick avskrivning av goodwill på 39,4 mkr (215,6 mkr inkl nedskrivning av goodwill). Personalkostnaderna ökade 5 % och uppgick till 180,4 mkr (172,0 mkr). Personalförstärkningar har gjorts löpande under året. IT-kostnaderna ökade med 9 % och uppgick till 50,7 mkr (46,4 mkr). Främsta förklaringen till kostnadsökningen är ökade löpande IT-kostnader. Övriga rörelsekostnader uppgick till 101,3 mkr (96,4 mkr).

Kreditförlusterna uppgick till 88,3 mkr (72,1 mkr). Det innebär en kreditförlustnivå på 0,62 % (0,52 %). Kreditförlusterna kan till största delen hänföra sig till ett antal företagsengagemang. Kreditförlusterna på privatsidan uppgår till 5,8 mkr. Kreditförlusterna på företagssidan kan inte sägas bero på nergång i någon speciell bransch utan kommer från avveckling, främst genom konkurs av ett antal kundföretag.

Årets resultat efter bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 64,2 mkr (-434,5 mkr).

Ytterligare information lämnas vid sparbanksstämman den 20 april kl 17.30 på Yllans
Mäss & Konferenscenter i Kristianstad.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15