Att betala eller inte betala in kvarskatt – det är frågan

Får du kvarskatt i år? Om du inte betalar in den i tid får du betala en kostnadsränta som inte är avdragsgill i deklarationen.
– Att vänta med att betala in kvarskatten till förfallodagen kan löna sig om det går att hitta en alternativavkastning som överstiger kostnadsräntan, tipsar Maria Ahrengart, Institutet för Privatekonomi på Swedbank.

Idag är kostnadsräntan på underskott av slutlig skatt antingen 1 eller 1,25 procent om du betalar senast förfallodagen. Eftersom kostnadsräntan nu är så låg kan det vara lönsamt att vänta med att betala in kvarskatten till förfallodatumet. Detta under förutsättning att pengarna placeras till en avkastning som ger mer än 1,43 procent för kvarskattebelopp upp till 30 000 kronor, alternativt 1,79 procent för kvarskattebelopp över 30 000 kronor.

Men det gäller att bevaka kostnadsräntesatserna och inte låsa pengarna då Skatteverket kan ändra räntan. Historiskt är det ändå ovanligt att basräntan som styr kostnadsräntorna har ändrats oftare än någon eller ett par gånger per år.

– Om betalningen däremot kommer in för sent höjs kostnadsräntan till 16 procent på den del av skatteskulden som överstiger 10 000 kronor. Det motsvarar en alternativavkastning på närmare 23 procent, vilket är väl högt. Se därför till att pengarna finns på skattekontot på förfallodagen, uppmanar Maria Ahrengart.

Det här gäller för kvarskatt och slutskattebesked

Kvarskatt upp till 20 000 kronor: Om den slutliga skatten överstiger den preliminära för inkomståret 2011 (taxeringsåret 2012) med högst 20 000 kronor, ska mellanskillnaden vara bokförd hos Skatteverket senast den 3 maj 2012 för att undvika kostnadsränta. Från och med den 4 maj betalar du så kallad låg kostnadsränta, för närvarande 1 procent, på skulden fram till förfallodagen, vilken framgår av ditt slutskattebesked.

Kvarskatt över 20 000 kronor: Om den slutliga skatten överstiger den preliminära med mer än 20 000 kronor måste den del som överstiger 20 000 kronor vara bokförd hos Skatteverket senast den 13 februari 2012 för att undvika kostnadsränta. Från och med den 14 februari räknas låg kostnadsränta på de första 10 000 kronorna som kvarskatten överstiger 20 000 kronor och så kallad mellanränta, för närvarande 1,25 procent, på resten. För resterande kvarskatt, dvs. belopp upp till 20 000 kronor, gäller det som står i stycket ovan för Kvarskatt upp till 20 000 kronor.

Slutskattebeskeden: Skickas ut någon gång mellan juni och december taxeringsåret. Här står skatteskuldens förfallodag. Du får alltid minst 90 dagar på dig att betala från det beslutsdatum som framgår av beskedet. Om inte kvarskatten är betald på förfallodagen utgår så kallad hög kostnadsränta, för närvarande 16 procent, på den del av skatteskulden som överstiger 10 000 kronor. På den del av skulden som understiger 10 000 kronor betalar du låg kostnadsränta.

För mer information:
Maria Ahrengart, Institutet för Privatekonomi, Swedbank  telefon 076-790 1615

Mer fakta om kvarskatt och slutskattebesked

• Av kontoutdraget som du får i samband med att slutskattebeskedet skickas ut framgår det om du har underskott och kostnadsränta att betala.
  • Redan långt innan du får ditt slutskattebesked ska du dock ha fått kontrolluppgifter från arbetsgivare m.fl. och med det som underlag kan du räkna ut din slutliga skatt.
  • Vill du ha hjälp att räkna ut din slutliga skatt kan du t.ex. använda Skatteverkets skatteuträkningsbroschyr eller skatteuträkningsprogrammet på Skatteverkets webbplats.
  • Löntagare och pensionärer som har kvarskatt att betala får i de flesta fall sitt slutskattebesked under augusti eller september månad taxeringsåret. Ett fåtal får det dock i december.
  • Den som redovisar näringsverksamhet i deklarationen och är delägare eller företagsledare i fåmansföretag får vanligtvis slutskattebeskedet i december.
  • I december får även dem som bor utomlands och betalar skatt i Sverige sitt slutskattebesked.
  • Om man betalar in kvarskatten senare än de datum som gäller för att undvika kostnadsränta betalar man kostnadsränta för de dagar man har betalat för sent.
  • Det finns tre nivåer för kostnadsräntan. Nivåerna beror på basräntan, storleken på ditt underskott och när du betalar in din skuld. Basräntan beräknas till den genomsnittliga säljräntan på sexmånaders statsskuldväxlar under tiden fr.o.m. den 16:e i en månad till den 15:e i månaden efter. Räntorna kan därför komma att ändras under året.
  • Aktuella räntesatser finns på Skatteverkets webbplats.