Bokslutskommuniké 2023 för Sparbanken Skåne

Sparbanken Skåne fortsatte att utvecklas under 2023 med målet att vara en aktiv bank för en hållbar samhällsutveckling på både kort och lång sikt. Fokus har legat på att skapa värde för kunden i en vardag som präglats av omställning på flera områden.

Banken står finansiellt mycket robust och redovisar ett rörelseresultat på 1 839 miljoner kronor för helåret.

– Vi kan se tillbaka på ett stabilt år för Sparbanken Skåne, trots en omvärld med osäkerhet och omställning på flera områden. Banken har fortsatt att växa i volym samtidigt som vi haft god kostnadskontroll och fortsatt låg risk i verksamheten. Vi går in i 2024 med full kraft att styra över vår egen utveckling, säger VD Rasmus Roos.

Ekonomiskt sammandrag fjärde kvartalet, oktober-december 2023

(Jämförelsesiffror inom parentes avser tredje kvartalet, juli-september 2023, om inget annat angivits)

• Bankens rörelseresultat uppgick under kvartalet till 464 (488) miljoner kronor.
  • Räntenettot uppgick till 642 (638) miljoner kronor.
  • Provisionsnettot har ökat något och uppgick till 126 (125) miljoner kronor.
  • Kostnader exklusive kreditförluster ökade och uppgick till -284 (-242) miljoner kronor. Ökningen är främst hänförbar till ökade kostnader för personal, kostnader för konsulttjänster samt IT-kostnader.
  • Bankens totala kreditförluster uppgick till -26 (-36) miljoner kronor.
  • Affärsvolymen har ökat och uppgick till 252 (248) miljarder kronor.
  • Kapitalrelationen liksom primärkapitalrelationen uppgick till 24,4 (22,6) procent.
  • Likviditetstäckningskvoten minskade till 285 (556) procent.

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

• Inflation, åtstramande penningpolitik och försvagad konjunktur präglade det ekonomiska läget i Sverige och Skåne. Sparbanken Skåne har haft fortsatt nära kontakt med sina kunder för att ge råd och stöd i en ekonomiskt utmanande tid.
  • På både privat- och företagssidan märktes en avvaktan när det gäller investeringar och nya kreditförfrågningar. Många kunder har använt sparat kapital och överskottslikviditet till löpande utgifter. Stark börsutveckling hade en positiv påverkan på den sammantagna affärsvolymen i banken.
  • Den ekonomiska motståndskraften i konjunkturnedgången bedöms trots allt vara god hos hushåll och företag i Skåne. Förhöjda kostnader för privatpersoner och i näringslivet har inte påverkat konstaterade kreditförluster i banken i någon större utsträckning. Osäkerheten för framtiden är dock betydande vilket återspeglas i kreditreserveringarna.
  • Sparbanken Skåne har åtagit sig att följa riktlinjerna i bankinitiativet ”Hållbar byggbransch” som startats av banker i samverkan med bygg- och fastighetssektorn. Särskilda villkor för kreditgivning till byggverksamhet ska bidra till bättre förhållanden och en sund konkurrens i byggbranschen.
  • Banken har tillsammans med sina ägarstiftelser gått in med ett extra föreningsstöd i lokala barn- och ungdomsföreningar i Skåne för att underlätta för verksamheterna i en tid med hög inflation och svag konjunktur. Totalt får 500 föreningar del av det extra stödet.

Ekonomiskt sammandrag januari-december 2023

(Jämförelsesiffror inom parentes avser januari-december 2022 om inget annat angivits)

• Bankens rörelseresultat uppgick till 1 839 (1 094) miljoner kronor.
  • Räntenettot har ökat till 2 496 (1 590) miljoner kronor till följd av högre marknadsräntor samt ökade utlåningsvolymer.
  • Provisionsnettot har minskat och uppgick till 500 (523) miljoner kronor.
  • Kostnader exklusive kreditförluster har ökat och uppgick till -1 070 (-957) miljoner kronor. Ökningen är främst hänförbar till ökade kostnader för personal, IT-kostnader samt kostnader för konsulttjänster.
  • Bankens totala kreditförluster uppgick till -104 (-73) miljoner kronor och avser till största del reserveringar för framtida kreditförluster, se avsnitt ”Kreditkvalitet och kreditreserveringar”.
  • Affärsvolymen har ökat och uppgick till 252 (242) miljarder kronor.
  • Kapitalrelationen liksom primärkapitalrelationen uppgick till 24,4 (22,8) procent.
  • Likviditetstäckningskvoten minskade till 285 (295) procent.

Rasmus Roos, VD, 046-16 23 11
Mikael Forsberg, CFO, 044-13 82 17
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Denna information är sådan information som Sparbanken Skåne är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 januari 2024 klockan 8.30 CET.