Delårsrapport januari - juni 2012: Färs & Frosta Sparbank visar starkt delårsresultat

Färs & Frosta Sparbank visar starkt resultat

Färs & Frosta Sparbank redovisar ett rörelseresultat på 159 miljoner kronor för första halvåret. Detta innebär en ökning jämfört med motsvarande period förra året (131 Mkr) som till stor del förklaras av en stark kundtillströmning, obefintliga kreditförluster och låga omkostnader.

Bankens totala affärsvolym uppgick vid periodens slut till 56 Mdr, vilket innebär en ökning sedan årsskiftet med drygt 1 448 Mkr (3 %). Likviditeten är god och bankens likvida medel uppgår till drygt 4 Mdr.

- Vi bedömer att rörelseresultatet för helåret kommer att ligga kring 250 miljoner kronor. Banken står väl rustad inför framtiden och kommer att fortsätta vara den stabila och engagerade samarbetspartner som både privatpersoner och företag behöver. Det goda resultatet ger oss också förutsättningar att via Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta bidra till projekt som gynnar lokal utveckling i bankens verksamhetsområde, säger Bertil Engström, VD Färs & Frosta Sparbank.

För ytterligare information kontakta:
Bertil Engström, VD Färs & Frosta Sparbank
bertil.engstrom@fofspar.se, 046-37 18 92