Delårsrapport januari – juni 2024 för Sparbanken Skåne

Sparbanken Skåne fortsatte att utvecklas stabilt under årets andra kvartal. Riksbankens räntesänkning i maj tillförde en ny framtidsoptimism på marknaden inför en kommande vändning i samhällsekonomin. Sparbanken Skåne står väl rustad för att kunna stötta både hushåll och företag i återhämtningen och den gröna omställningen.

Banken redovisar ett resultat om 467 miljoner kronor för det andra kvartalet 2024.

– Vi kan se tillbaka på ett stabilt halvår för Sparbanken Skåne med god lönsamhet, hög kostnadseffektivitet och låg risk i verksamheten. Vår finansiella ställning medför trygghet i att vi helt kan styra över vår egen utveckling och samtidigt bidra till samhället som en engagerad och stark ekonomisk partner, säger VD Rasmus Roos.

Ekonomiskt sammandrag andra kvartalet, april – juni 2024

(Jämförelsesiffror inom parentes avser första kvartalet, januari – mars 2024, om inget annat angivits)

• Bankens rörelseresultat uppgick under kvartalet till 467 (462) miljoner kronor.
  • Räntenettot uppgick till 609 (619) miljoner kronor.
  • Provisionsnettot har ökat och uppgick till 139 (133) miljoner kronor.
  • Kostnader exklusive kreditförluster ökade något och uppgick till -292 (-288) miljoner kronor. Ökningen är främst hänförbar till ökade kostnader för personal, lokaler samt konsulttjänster.
  • Bankens totala kreditreserveringar har minskat och uppgick till +7 (-5) miljoner kronor.
  • Affärsvolymen har ökat och uppgick till 263 (260) miljarder kronor.
  • Kapitalrelationen liksom primärkapitalrelationen uppgick till 23,1 (23,1) procent.
  • Likviditetstäckningskvoten minskade till 452 (567) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

• Fortsatt lågkonjunktur men en viss framtidsoptimism efter Riksbankens räntesänkning i maj präglade det ekonomiska läget i Sverige och Skåne. Senaste årens åtstramande penningpolitik har gett resultat och inflationen har börjat stabiliseras på mer önskvärda nivåer.
  • För både privat- och företagsmarknaden i Sparbanken Skånes verksamhetsområde förelåg en avvaktan gällande investeringar och nya kreditförfrågningar. Stark börsutveckling hade en positiv påverkan på den sammantagna affärsvolymen i banken.
  • Den finansiella utvecklingen för Sparbanken Skåne var fortsatt god och banken står mycket robust inför framtiden. Det innebär fortsatt möjlighet att vidareutveckla erbjudandet, medverka till finansiell stabilitet i samhället och kunna stötta kunderna i sin utveckling och gröna omställning.
  • Den senaste uppdateringen av Sparbanken Skånes prospekt för utgivning av säkerställda obligationer möjliggör emission av gröna säkerställda obligationer. Detta stödjer bankens arbete med hållbar omställning och grön kreditgivning.
  • I maj 2024 var det tio år sedan Sparbanken Skåne bildades. Huvudägare är fortsatt tre sparbanksstiftelser och med sparbanksidén som ledstjärna. Över en miljard kronor från banken och stiftelserna har satsats i lokal samhällsutveckling under åren som gått.

Ekonomiskt sammandrag januari – juni 2024

(Jämförelsesiffror inom parentes avser januari – juni 2023 om inget annat angivits)

• Bankens rörelseresultat uppgick till 929 (887) miljoner kronor.
  • Räntenettot har ökat till 1 227 (1 215) miljoner kronor till följd av ökade utlåningsvolymer.
  • Provisionsnettot har ökat och uppgick till 272 (250) miljoner kronor.
  • Kostnader exklusive kreditförluster har ökat och uppgick till -579 (-544) miljoner kronor. Ökningen är främst hänförbar till ökade kostnader för IT och konsulttjänster.
  • Bankens totala kreditreserveringar minskade och halvårets förändring uppgick till +2 (-41) miljoner kronor och avser till största del förändrade reserveringar för framtida kreditförluster, se avsnitt ”Kreditkvalitet och kreditreserveringar”.
  • Affärsvolymen har ökat och uppgick till 263 (251) miljarder kronor.
  • Kapitalrelationen liksom primärkapitalrelationen uppgick till 23,1 (22,7) procent.
  • Likviditetstäckningskvoten minskade till 452 (541) procent.

Rasmus Roos, VD, 046-16 23 11
Mikael Forsberg, CFO, 044-13 82 17
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Denna information är sådan information som Sparbanken Skåne är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2024 klockan 8.30 CET.