Delårsrapport januari-juni 2010: Sparbanken 1826 visar fortsatt god intjäning

Intjäningen i bankrörelsen har visat en positiv utveckling under första halvåret 2010, medan nettoresultat av finansiella transaktioner har påverkats negativt bl a av börsens svängningar under det första halvåret. Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar första halvåret 2010 uppgick till 33,1 mkr (49,6 mkr).

Den 10 maj i år, var det exakt 200 år sedan som Ruthwell Savings Bank startades i Skottland. Sparbanken 1826 har sina rötter i den ursprungliga sparbanksidén från Skottland. Rötter som än idag präglar bankens verksamhet och därför är bankens huvudbudskap under 2010 ”Tryggt sparande sedan 1826”.

- Vi vill öka kundernas kunskap om att ett regelbundet sparande ger större trygghet i ekonomin och därför har vi sänt reklamfilm i TV4 med ett ränteerbjudande för Framtidskonto Max. Kunderna fick en bra ränta och banken fick nya volymer, berättar Bo Bengtsson, VD i sparbanken 1826.

Under första halvåret 2010 upplever banken att finanskrisen och lågkonjunkturen har släppt sitt krampaktiga grepp om företagskunderna och den regionala marknaden. Sammantaget har banken ökat utlåningen inom företagssektorn med över 4 % under första halvåret.

- Vi har sett prov på större investeringar inom både industri-, fastighet/bygg- och lantbrukssektorerna där våra kunder, med stöd från Sparbanken 1826, satsat kraftfullt för att rusta sig för framtiden, säger Bo Bengtsson

Vissa företag och branscher har dock det fortsatt motigt med problem kring lönsamhet och likviditet och merparten av kreditförlusterna, som totalt slutar på 21,3 mkr (29,8), kan hänföras till företagsmarknaden.

- Privatmarknaden har sannolikt utrymme för fler räntehöjning, vilket Swedbanks Boindex visar med mycket god husköpkraft i både Hässleholm och Kristianstad, fortsätter Bo Bengtsson.

Hittills i år har Sparbanken 1826 rekryterat 12 nya medarbetare, bland annat har Kristianstads-kontoret fått ny Sparbankschef. Två traineetjänster har tillsatts och en tredje är på väg in, följ deras vardag på blogg1826.wordpress.com.

- Under hösten kommer vi att presentera en ny personalchef, ny chef för Private Banking samt en ny Sparbankschef i Näsby/Fjälkinge, då Karina Isacsson tar över ansvaret för Företag Kristianstad berättar Bo Bengtsson.

Sparbankens resultat

Räntenettot uppgick till 135,6 mkr (136,4 mkr). Reporäntan låg vid halvårsskiftet kvar på historiskt låg nivå, vilket har haft en negativ effekt på räntenettot. Reporäntan uppgick vid halvårsskiftet till 0,25 %. I juli 2010 höjde Riksbanken reporäntan med 0,25 procentenheter
till 0,5 %.

- Flertalet ränteanalytiker tror på ytterligare höjningar framöver, vilket troligtvis kommer att påverka räntenettoutvecklingen positivt framöver, säger Bo Bengtsson.

De totala provisionsintäkterna ökade med 16 % jämfört med samma period föregående år och uppgick till 111,6 mkr (95,8 mkr). Värdepappersprovisionerna uppgick till 40,7 mkr (29,1 mkr).

- Vi har under första halvåret 2010 sett en ökning av courtageintäkter samt fondprovisioner. Däremot har utlåningsprovisionerna minskat jämfört med samma period föregående år och uppgick till 23,0 mkr (27,9 mkr). Främsta förklaringen till minskningen är lägre marginaler på volymer i Swedbank Hypotek, fortsätter Bo Bengtsson.

Övriga provisionsintäkter har haft en positiv utveckling och uppgick till 47,9 mkr (38,8 mkr).

Nettoresultat av finansiella transaktioner uppgick till -9,1 mkr (23,2 mkr).

De totala rörelsekostnaderna uppgick till 192,5 mkr (182,4 mkr). Personalkostnaderna ökade 6 % och uppgick till 93,3 mkr (88,2 mkr). IT-kostnaderna uppgick till 28,2 mkr (23,3 mkr), främsta förklaringen till ökningen är ökade löpande IT-kostnader. Periodens resultat har belastats med avskrivning av goodwill med 21,5 mkr (18,0 mkr).

Inlåningen från allmänheten har sedan årsskiftet ökat med 120 mkr eller 1 % och uppgick vid halvårsskiftet till 13.244 mkr. Marknadsvärdet på de totalt förmedlade volymerna till Robur och Robur Försäkring uppgick till 9.471 mkr, vilket är en ökning med 95 mkr under perioden. Utlåningen till allmänheten uppgick vid halvårsskiftet till 13.076 mkr, vilket är i nivå med årsskiftet 2009. Den totalt förmedlade lånestocken till Swedbank Hypotek och Swedbank Finans ökade med 617 mkr och uppgick till 11.357 mkr. Den totala affärsvolymen uppgick vid periodens slut till 52.964 mkr, vilket är en ökning med 732 mkr eller 1 %.

- Vår prognos för helåret 2010 uppgår till ca 115 mkr i rörelseresultat före goodwill-avskrivningar, under förutsättning att konjunkturen fortsätter förbättras och att börsen utvecklas positivt under andra halvåret, avslutar Bo Bengtsson.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15
sparbanken1826.se/ekonomi