Delårsrapport januari-juni 2011 - Sparbanken 1826 visar stabilt rörelseresultat

Intjäningen i bankrörelsen har varit fortsatt god och banken visar ett stabilt rörelseresultat för första halvåret 2011 med 80,3 mkr (11,7 mkr). Inför framtida myndighetskrav på den finansiella sektorn är det viktigt att banken visar en stabil resultatutveckling. Dessutom skapar det förutsättningar för banken att fortsätta bidra till den lokala och regionala utvecklingen.

Under våren har Sparbanken 1826 firat 185-års jubileum. Under sin långa historia har banken funnits till för alla de som har sina liv här och hjälpt dem till en bättre ekonomi. Omtanken om den enskilda människan är fortfarande en viktig del, men idag är banken även en komplett företagsbank.

- Vi vill vara den naturliga affärspartnern till våra företagskunder och oljan i företags-maskineriet inom vårt verksamhetsområde. Därför engagerar vi oss i frågor som gynnar företagen här, t ex Handbolls-VM, Siesta, Sweden Rock, Pågatåg Nordost och inte minst årets stora händelse World Scout Jamboree. Då behöver vi en stabil resultatutveckling säger Bo Bengtsson, VD i sparbanken 1826.

Huvudparten av bankens företagskunder har under första halvåret andats en optimism och har visat en tydlig fortsatt investeringsvilja med satsningar inom de flesta sektorer. Under sommaren har den ekonomiska krisen i Grekland spridit sig till fler Europeiska länder med ansträngd ekonomi och i USA har man svåra problem att brottas med efter sänkningen av kreditbetyget.

- Inom företagssegmentet har 2011 startat positivt för banken och fler kunder vill göra affärer med oss, både nystartade och etablerade företag har valt oss som ny bankpartner. Konsekvenserna av sommarens globala finansoro är dock, i dagsläget, svåra att överblicka för vår regionala marknad säger Bo Bengtsson.

Riksbanken har höjt Reporäntan tre gånger hittills i år. Höjningarna har medfört högre boräntor som tillsammans med Finansinspektionens 85 %-regel inneburit att bomarknaden dämpats.

- Även inlåningsräntorna har höjts och i maj återinförde vi ränta på lönekontot som en av de första bankerna i Sverige, fortsätter Bo Bengtsson.

Sparbankerna och Swedbank fortsätter utvecklingen av mobila banktjänster och lanserade tillsammans, i februari, en heltäckande mobiltjänst för handel med värdepapper.

- Nu kan man även logga in med dosa och betala räkningar, vilket är efterlängtat. Sedan årsskiftet kan vi se en fördubbling av antalet inloggningar, berättar Bo Bengtsson.

Sparbankens resultat
Intjäningen i bankrörelsen har varit fortsatt god under första halvåret 2011. Rörelseresultatet för första halvåret 2011 uppgick till 80,3 mkr (11,7 mkr).

Räntenettot har haft en god utveckling det första halvåret 2011 och uppgick till 185,5 mkr (135,6 mkr). Reporäntan har höjts med 0,50 procentenheter och uppgick vid halvårsskiftet till 1,75 %.

- I juli 2011 höjde Riksbanken reporäntan med ytterligare 0,25 procentenheter till 2,0 % och det stigande ränteläget ger en positiv effekt på räntenettot, säger Bo Bengtsson.

De totala provisionsintäkterna ökade med 3 % jämfört med samma period föregående år och uppgick till 114,7 mkr (111,6 mkr). Värdepappersprovisionerna är i nivå med samma period föregående år och uppgick till 41,0 mkr (40,7 mkr). Utlåningsprovisionerna har ökat jämfört med samma period föregående år och uppgick till 26,8 mkr (23,0 mkr).

- Den goda utvecklingen på volymerna i Swedbank Hypotek är främsta förklaringen till ökningen av utlåningsprovisionerna, fortsätter Bo Bengtsson.

De totala rörelsekostnaderna uppgick till 196,4 mkr (192,5 mkr). Personalkostnaderna ökade 1 % och uppgick till 94,1 mkr (93,3 mkr). IT-kostnaderna uppgick till 28,3 mkr (28,2 mkr), vilket var i nivå med motsvarande period föregående år. Periodens resultat har belastats med avskrivning av goodwill med 21,5 mkr (21,5 mkr).

Kreditförlusterna uppgick under första halvåret till 17,7 mkr (21,3 mkr). Kreditförlusterna under årets första halvår är till största delen att hänföra till företagssidan. Detta innebär en kreditförlustnivå på 0,3 % (0,3 %).

Inlåningen från allmänheten har sedan årsskiftet ökat med 274 mkr eller 2 % och uppgick vid halvårsskiftet till 14,052 mkr. Marknadsvärdet på de totalt förmedlade volymerna till Robur och Robur Försäkring uppgick till 10,320 mkr, vilket är en minskning med 178 mkr under perioden.

Utlåningen till allmänheten uppgick vid halvårsskiftet till 12,442 mkr, vilket är i nivå med årsskiftet 2010. Den totalt förmedlade lånestocken till Swedbank Hypotek och Swedbank Finans ökade med 194 mkr och uppgick till 11,987 mkr. Den totala affärsvolymen uppgick vid periodens slut till 55.336 mkr, vilket är en ökning med 205 mkr sedan årsskiftet.

- Vår prognos för helåret 2011 visar på en stabil utveckling av rörelseresultatet till ca 150 mkr, vilket är viktigt inför framtida myndighetskrav på den finansiella sektorn och inte minst för att banken skall fortsätta att vara den marknadsledande banken i vår region, avslutar Bo Bengtsson.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15
sparbanken1826.se/ekonomi