Delårsrapport januari-juni 2016 för Sparbanken Skåne

Under första halvåret 2016 har räntenettot i Sparbanken Skåne successivt förbättrats. Kostnadskontrollen är god och kreditförlusterna låga. För andra kvartalet redovisar banken ett rörelseresultat på 31 miljoner kronor. Kvartalet har belastats med goodwillavskrivningar på drygt 100 miljoner.

Ekonomiskt sammandrag kvartal 2 2016

• Rörelseresultatet förbättrades under kvartalet och uppgick till 31 mkr (0,4 mkr)
  • Rörelseresultat exklusive goodwillavskrivningar uppgick till 138 mkr (107 mkr)
  • Räntenettot ökade med 5 % och uppgick till 192 mkr (183 mkr)
  • Affärsvolymen ökade med 1 % och uppgick till 176 miljarder kronor (174 miljarder kronor)
  • Total kapitalrelation uppgick till 18,4 % (18,5 %)

(Jämförelsesiffror inom parantes avser kvartal 1 2016)

Viktiga händelser kvartal 2 2016

• Trots utmaningar i omvärlden har resultatet utvecklats positivt under andra kvartalet. Räntenettot har förbättrats, vilket är ett resultat av arbetet med att flytta hem krediter från externa hypoteksbolag till utlåning i egen balansräkning.
  • I början av juni emitterade banken 1,2 miljarder kronor inom ramen för pågående MTN-program med seniora obligationer.
  • I maj meddelades att banken kommer ansöka hos Finansinspektionen om att ge ut säkerställda obligationer som ett led i arbetet med att stärka ställningen på skånska bolånemarknaden.
  • Banken har skalat upp servicen i digitala kanaler, med målet att finnas tillgängliga när och där kunden behöver oss.
  • Ägarstiftelserna har delat ut utvecklingsbidrag på totalt 14 miljoner kronor till 270 lokala projekt runt om i Skåne.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15
Åsa Grundström, CFO, 044-13 82 44

Denna information är sådan information som Sparbanken Skåne är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2016 klockan 09.00 CET.

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.