Delårsrapport januari–mars 2023 för Sparbanken Skåne

Sparbanken Skåne står stabilt i en ekonomiskt omvälvande tid. Under första kvartalet 2023 har tillgänglighet och nära kundkontakter varit ett fortsatt prioriterat område för banken.

Sparbanken Skåne redovisar ett rörelseresultat på 423 miljoner kronor för kvartalet.

– Vi står finansiellt mycket tryggt med full kraft att styra över vår egen utveckling. I slutänden är det genom god lönsamhet i banken som vi kan bidra till finansiell stabilitet i samhället och fortsatt utveckling i vår region trots en utmanande tid, säger VD Rasmus Roos.

Ekonomiskt sammandrag januari–mars 2023

(Jämförelsesiffror inom parentes avser fjärde kvartalet, oktober–december 2022, om inget annat angivits)

• Bankens rörelseresultat uppgick under kvartalet till 423 (382) miljoner kronor.
  • Räntenettot har ökat till 588 (544) miljoner kronor till följd av ökade marknadsräntor samt ökade utlåningsvolymer.
  • Provisionsnettot har minskat något och uppgick till 126 (129) miljoner kronor.
  • Kostnader exklusive kreditförluster ökade och uppgick till -277 (-257) miljoner kronor. Ökningen är främst hänförbar till ökade personalkostnader samt kostnader för konsulttjänster.
  • Bankens totala kreditförluster uppgick till -18 (-37) miljoner kronor.
  • Affärsvolymen har ökat och uppgick till 247 (242) miljarder kronor.
  • Kapitalrelationen liksom primärkapitalrelationen uppgick till 22,1 (22,8) procent.
  • Likviditetstäckningskvoten ökade till 342 (295) procent.

Viktiga händelser under kvartalet

• Hög inflation och svag tillväxt präglade det ekonomiska läget i Sverige och Skåne. Banken har haft fortsatt nära kontakt med sina kunder för att ge råd och stöd i en utmanande tid.
  • Inom lantbruksnäringen har lönsamheten förbättrats under det senaste året, tack vare högre avräkningspriser, krisstöd och stabiliserade energipriser. Investeringsviljan är ändå låg vilket riskerar påverka den nationella livsmedelsstrategin, visar Lantbruksbarometern som presenterades i mars.
  • Utlåningsvolymerna ökade under första kvartalet främst gällande utlåning till företag, dock märks en avvaktan gällande nya förfrågningar om bolån liksom krediter på företagssidan.
  • Sparbanken Skåne rankas av Great Place to Work som landets femte bästa arbetsplats i kategorin stora företag, i en ny listning för 2023.
  • Bertil Engström tog, på en extrainsatt stämma, över som styrelseordförande i banken. Hans uppdrag varar till slutet av årsstämman 2024. Rekrytering av ny ordförande från stämman 2024 och framåt fortskrider enligt plan.

Rasmus Roos, VD, 046-16 23 11
Mikael Forsberg, CFO, 044-13 82 17
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Denna information är sådan information som Sparbanken Skåne är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 april 2023 klockan 13.00 CET.