Ekonomi och sparande ges historiskt perspektiv på Vendeltidsdagarna

”Ekonomi förr och nu” är en av programpunkterna på Vendeltidsdagarna som arrangeras i Uppåkra nu i helgen, den 20-21 augusti. Historieprofessor Dick Harrison och Sparbanken Skånes privatekonom Anders Hansson framträder i ett scensamtal om ekonomi, handel och sparande i historiskt perspektiv.

Hur fungerade ekonomin under vendeltiden? Vilken valuta var mest gångbar? Och kunde folk egentligen spara? Skillnaderna mot idag är naturligtvis stora, men det finns också likheter. Professor Dick Harrison och privatekonom Anders Hansson fördjupar sig i ämnet under helgens talkshower på Vendeltidsdagarna i Uppåkra.

– Det kommer att bli ett intressant samtal om människors ekonomiska vardag, både historiskt och idag. På järnåldern såg de ekonomiska värdena väldigt annorlunda ut, samtidigt som flera av de grundläggande behoven som styrde människorna var samma som de är idag, säger privatekonom Anders Hansson.

Under vendeltiden, som är en period under järnåldern precis i övergången till vikingatiden, var den skånska byn Uppåkra utanför Staffanstorp ett av norra Europas absoluta maktcentrum. Nu till helgen samlar Uppåkra åter folk i samband med Vendeltidsdagarna. Allmänheten bjuds in att ta del av hantverk, kläder, musik, teater och vardagsliv under järnåldern för att komma närmare människor och samhälle under denna praktfulla och spännande period.

Det ges även möjlighet att provgräva på Sparbanken Skånes Arkeologiskola. Banken med ägarstiftelser har ett mångårigt samarbete med Uppåkra Arkeologiska Center, bland annat kring den uppmärksammade Arkeologiskolan där femteklassare bjuds in att bli riktiga arkeologer för en dag.

Vendeltidsdagarna hålls för femte året och öppnar kl 10 lördagen den 20 augusti. Scensamtalet ”Ekonomi förr och nu” äger rum under Talkshow Uppåkra som hålls kl 13 på lördagen och söndagen under ledning av moderator Cecilia Nebel.

Karin Nilsson, Uppåkra Arkeologiska Center, 0708-92 21 99
Anders Hansson, privatekonom Sparbanken Skåne, 046-37 18 44
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Om Uppåkra
Uppåkra mellan Lund och Staffanstorp är Skandinaviens största, fyndrikaste och mest långvariga järnåldersbosättning. Endast 0,2 procent av det 40 hektar stora området är utgrävt, vilket ändå resulterat i hisnande 35 000 fynd.

Om Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center
Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center är en allmännyttig stiftelse som bildades 2009. Syftet är att ta hänsyn till allmänhetens och forskningens intresse i att förmedla platsens historia. I stiftelsen sitter representanter från Staffanstorps kommun, Lunds kommun, Region Skåne, Lunds stift, Uppåkra församling och Staffanstorps hus.

Om Sparbanken Skånes ägarstiftelser
Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är alla delägare i Sparbankens Skåne, med en ägarandel på 26 procent vardera. Stiftelsernas syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan av detta stödjer stiftelserna projekt som bidrar till lokal utveckling inom sina respektive verksamhetsområden.