Färs & Frosta Sparbank och Skånes Djurpark drar igång skolprojekt i full skala

Under våren bjuder Färs & Frosta Sparbank tillsammans med Skånes Djurpark in alla andraklassare i bankens verksamhetsområde på en spännande heldag bland Nordens djur. Cirka 4000 skolelever bjuds in att delta i projektet som går av stapeln i april och maj.

Vårens aktiviteter är fortsättningen på ett pilotprojekt som genomfördes 2011 då drygt 1400 åttaåringar fick en givande dag i djurparken. I år är det dags att rulla ut projektet i full skala. Årets inbjudan omfattar alla klasser i årskurs 2, cirka 4000 elever, i bankens verksamhetsområde – Eslöv, Höör, Hörby, Kävlinge, Lund, Lomma, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla och Ystad kommun.

- Vi kan, tack vare vår ägarstiftelse Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, erbjuda skolorna denna utflyktsdag helt kostnadsfritt. Bussar kommer att gå i skytteltrafik mellan skolorna och Skånes Djurpark och på plats i parken finns extra aktiviteter för just våra skolklasser, berättar Maria Wallinius, Marknadschef på Färs & Frosta Sparbank.

Syftet med projektet är att ge barnen en minnesvärd dag med roliga pedagogiska aktiviteter som resulterar i kunskap och inspiration till fortsatt lärande om nordiska djur och nordisk natur.

- Förra årets projekt var oerhört lyckat och barnen njöt i fulla drag av sin dag här, säger Camilla Jönsson, Djurparkschef. För oss är det här en möjlighet att nå skolorna på ett nytt sätt och samtidigt utveckla vårt pedagogiska arbete, fortsätter Camilla.

Läs mer på www.skanesdjurpark.se/skolprojektet

För ytterligare information kontakta:

Maria Wallinius, Marknadschef Färs & Frosta Sparbank
maria.wallinius@fofspar.se, 046-37 18 71