Fortsatt låg ränta

Riksbankens meddelar idag att man sänker reporäntan från 1,5 till 1,25 procent. Dessutom sänker man sin räntebana men beräknar att den 2015 når 3 procent. Orsaken till sänkningen är fortsatt svag konjunktur i euroområdet samt stark kronkurs som leder till ett lägre inflationstryck. Bolåntagaren med rörligt bolån kan därmed förvänta sig fortsatt låga räntor, skriver Institutet för Privatekonomi på Swedbank idag i en analys.

Bilden av vart räntan tar vägen är inte helt samstämmig. Riksbanken spår att räntan ligger still fram till mitten av nästa år för att sedan börja höjas.Swedbank spår också stillaliggande reporänta det närmsta året och har sedan samma tro som Riksbanken på kommande höjningar fram till hösten 2014. Marknadens bild är att reporäntan kommer att sänkas ytterligare för att senare höjas i ännu långsammare takt.

Bolåntagaren med rörligt bolån ser i vilket fall ut att slippa höjningar det närmaste året, men kan därefter förvänta långsamt stigande räntor.

Rörligt eller bundet beror på …

– Bedömningen av konjunkturen både i Sverige och i omvärlden är mycket osäker framöver och beroende på hur man tror att den utvecklas finns det argument både för att ligga rörligt men också för att utnyttja de nerpressade bundna boräntorna, säger Erika Pahne, ekonom på Institutet för Privatekonomi på Swedbank.

Sedan i somras är de bundna räntorna lägre än den kortare tremånadersräntan. Listpriset för en femårig bunden är idag 3,70%, jämfört med den rörliga på 3,80%. Men även kortare bindningstider på mer än ett år ligger idag 0,10-0,25 procentenheter lägre än den rörliga räntan. Sänks nu den rörliga boräntan fullt ut med reporäntesänkningen kan den skillnaden suddas ut.

Välj rörlig ränta om….

- du tror på en långt utdragen och förvärrad situation i till exempel eurozonen. Då kan den rörliga boräntan sjunka ytterligare och även de bundna fortsätta att ligga på låga nivåer. Tillstöter oro på kapitalmarknaderna kan det däremot pressa upp den rörliga boräntan.

- du vill avvakta den osäkra utvecklingen. Funderar du ändå på att binda, var observant på när de bundna räntorna rör sig så att inte dagens låga nivåer missas. Swedbank spår svagt uppåtgående bundna räntor det närmaste halvåret.

- reporäntan kommer att vara oförändrad framöver, men att boräntorna ändå kommer att fortsätta att pressas nedåt på grund av lägre marknadsräntor.

Välj bunden ränta om….

- du tror på Riksbankens och Swedbanks försiktigt optimistiska prognoser. Det talar för att binda och utnyttja de nerpressade bundna nivåerna.

- de bundna skulle sjunka ytterligare. Det är svårt att pricka in när de bundna räntorna är som lägst. Även i ett längre perspektiv kan det visa sig vara ett bra tillfälle att binda nu om man tror att konjunkturen återhämtar sig under bindningsperioden.

Exempel:

En två- eller treårig bindningstid kan visa sig vara fördelaktig om den rörliga boräntan stiger enligt Riksbankens och Swedbanks scenarier. Sänker nu även bankerna boräntan med 0,25 procent-enheter betalar man, allt annat lika, år 2014 en rörlig ränta på 4,55 procent jämfört med dagens bundna på närmare 3,60 procent. Det skulle just då kunna betyda en lägre räntekostnad med 1 100 kr per månad för ett lån på två miljoner.

Om man tror att konjunkturåterhämtningen håller i sig även efter 2014/2015 kan det även vara läge att binda på exempelvis fem år och dra fördel av dagens bundna ränta några år till.

Genom att binda vill man i bästa fall kapa kostnaden jämfört med att ha rörlig ränta sett över hela bindningstiden. Men valet beror inte enbart på att få bästa ekonomiska deal sett över en längre period utan även på vad hushållets ekonomiska situation tål framöver och vilken risk man är bekväm med.

Dessutom kan spelreglerna för att lösa bundna lån i förtid förändras vilket kan mildra kostnaden för om man vill eller av olika skäl tvingas lösa sina bundna lån i förtid. Regeringen har flaggat för att man vill göra om beräkningen av den så kallade ränteskillnadsersättningen och på så sätt minska kostnaden för kunden.

Erika Pahne, Institutet för Privatekonomi, tfn 08-585 90253, 070-227 1656
www.swedbank.se/privatekonomi