Godsinlösen och Vidinge tar hem skånska näringslivspriser

Vinnare av Sparbanken Skånes näringslivspriser 2019 för Entreprenörskap respektive Intraprenörskap är Staffanstorpsföretaget Godsinlösen Nordic och livsmedelsföretaget Vidinge Grönt i Teckomatorp. Priserna delades ut på Framtidsdagen i Lund på torsdagskvällen.

Sparbanken Skåne har instiftat två nya näringslivspriser för att ytterligare lyfta fram framgångsrika företagare och företag i regionen. Priserna delades ut för första gången under festliga former på Framtidsdagen på Ideon Gateway i Lund, där över 250 personer hade samlats på torsdagen för att nätverka och inspireras.

Framträdde gjorde bland andra beteendevetare och ungdomsexpert Lovisa Sterner samt tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt. Dagen avslutades med prisutdelning i två kategorier.

Sparbanken Skånes näringslivspris för Entreprenörskap
Går till en person eller ett företag med en affärsidé med stor framtidspotential. Företagets vara eller tjänst ska finnas på marknaden och ha börjat generera försäljning.

• Vinnare: Godsinlösen Nordic i Staffanstorp. Startades 2012 av Christian Jansson och Patrik Zalewski kring en tjänst som revolutionerat försäkringsbranschen, cirkulär skadereglering. Idén att ta in och ta tillvara skadat gods har därefter utvecklats till en fullskaligt cirkulär affärsmodell. Nya tjänster har tagits fram inom exempelvis retur och reklamationshantering för e-handel samt konsultverksamhet inom digitalisering och cirkulära affärsmodeller.
  • Juryns motivering: Godsinlösen Nordic har med en genomtänkt strategi inte bara bidragit till att etablera begreppet cirkulär ekonomi utan också omsatt det i goda affärer. Företaget är ett lysande exempel på att hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand. I en värld där hushållande av jordens resurser blir allt viktigare, har entreprenörerna bakom Godsinlösen hittat en nisch där alla inblandade är vinnare.

Sparbanken Skånes näringslivspris för Intraprenörskap
Går till ett etablerat företag som visat förmåga att vidareutveckla sin affärsidé genom att effektivisera alternativt utveckla en ny produkt eller tjänst.

• Vinnare: Vidinge Grönt i Teckomatorp. Drivs av Måns och Björn Nordmark. Verksamheten startade med egen grönsaksodling på Södervidinge gård och har växt till en åretruntverksamhet där företaget skär grönsaker som importeras från hela Europa. Nya och bättre tekniker har utvecklats för hantering av grönsakerna och idag säljer Vidinge Grönt 1 000 ton grönsaker i månaden, dels som förpackade ingredienser och dels som hela färdiga rätter.
  • Juryns motivering: Vidinge Grönt har visat stark förmåga att söka upp och ta tillvara möjligheter i en traditionell industri genom att inte bara förfina kärnprodukten, i det här fallet grönsaker, utan även utveckla sättet på vilket vi konsumerar dem. Företaget har förlängt och förädlat värdekedjan, från odling till dagens färdiga påsar med sallader, från vilka framgång kommer att kunna skördas under lång tid framöver.

Vinnarna fick förutom ära, blommor och applåder även ta emot en prissumma om 150 000 kr vardera. Varje kategori hade tre slutkandidater, där övriga två kunde gå hem med 50 000 kr vardera.

Andrapristagarna i kategorin Entreprenörskap var möbelföretaget Blå Station i Åhus och hemvårdsföretaget Meca Services i Södra Sandby. I kategorin Intraprenörskap bestod andrapristagarna av Tommarpsföretaget Skånefrö och transportföretaget Falkenklev Logistik med verksamhet i Arlöv, Helsingborg och Höör.

Bakom Framtidsdagen och näringslivspriserna står Sparbanken Skåne tillsammans med sina ägarstiftelser.

Allmänheten har under hösten kunnat nominera kandidater till priserna. Totalt inkom närmare 200 nomineringar. Juryn som arbetat med processen består av Deniz Yildrim, grundare och ägare till Tretton37, Maria Paulsson, vd Grand Hotel i Lund, Nikolas Larsson, entreprenör och tidigare klubbchef för IFK Kristianstad, Hanne Pålsson, vd och grundare av Vevios, Fredrika Gullfot, vd och grundare av SimrisAlg, samt Bo Bengtsson, vd Sparbanken Skåne.

Bo Bengtsson, juryns ordförande, 044-13 83 15
Christian Jansson, Godsinlösen Nordic, 070-592 94 74
Björn Nordmark, Vidinge Grönt, 073-691 17 85

Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Om Sparbanken Skånes ägarstiftelser
Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är alla delägare i Sparbankens Skåne, med en ägarandel på 26 procent vardera. Stiftelsernas syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan av detta stödjer stiftelserna projekt som bidrar till lokal utveckling inom sina respektive verksamhetsområden.