Hörby får en ny friidrottsanläggning

Hörby idrottsplats rustas upp och blir en modern anläggning för friidrott. Dessutom får Hörby IP ny entré samt nya fräscha omklädningsrum. Det är tack vare generösa bidrag från Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Skåneidrotten och Allmänna Arvsfonden som Hörby kommun kan rusta upp Hörbys idrottsplats. Den nya anläggningen väntas stå klar redan under sommaren.

Glädjen är stor, inte minst hos friidrottsföreningen Hörby Allmänna Idrottsförening som länge har fått kämpa på den föråldrade idrottsplatsen.

-  Vi är naturligtvis jätteglada att vi nu kommer att få en fullt fungerande friidrottsanläggning med bland annat allvädersbanor, säger Christer Rosenlöf, ordförande i HAIF.

Hörby AIF nystartade sin verksamhet 2010 och hoppas att satsningen på en ny anläggning ska locka många nya medlemmar, aktiva och även fler tränare.

- Vi märker redan nu en ökad entusiasm bland våra medlemmar och befintliga tränare. Framtiden ser ljus ut och vi tror att den nya friidrottsanläggningen kan ge fler och större framgångar för klubbens aktiva, och även i fler grenar, säger Christer Rosenlöf.

För Hörby kommun är det viktigt att ge barn och ungdomar möjlighet till en mer aktiv livsstil.

-  I dag är det en utmaning för alla kommuner att kunna erbjuda barn och ungdomar en meningsfull fritid och bra mötesplatser.  Förutom för föreningslivet så kommer vår renoverade idrottsplats att bli en fantastisk tillgång för kommunens skolor, säger Marcus Kulle, Kultur- och fritidschef i Hörby kommun.

Föreningslivet i Hörby har sedan 2005 sett en minskning av aktiviteter, särskilt bland de yngre barnen mellan 7-12 år och flickor i synnerhet.

-  Det är en viktig ålder för rekryteringen till de ideella föreningarna som tar ett ansvar och ser en stor möjlighet i att ge ungdomar en aktiv och hälsosam fritid, säger Patrik Karlsson, distriktsidrottschef på Skåneidrotten som stödjer satsningen med 1,2 miljoner kronor.

Även Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta stödjer Hörbys nya friidrottsanläggningen med 1,2 miljoner kronor.

-  Färs & Frosta Sparbank har genom sin stiftelse en lång tradition av att stödja barn- och ungdomsverksamhet. Det är viktigt att det finns förutsättningar för en meningsfull fritid i Hörby och denna satsning tillsammans med Skåneidrotten och Hörby kommun kommer att ge friidrotten en möjlighet att utvecklas, växa och blomstra, säger Pär Ulmén, bankchef på Färs & Frosta Sparbank.

Arvsfonden går in i projektet med 630 000 kronor.

Hörby kommun satsar totalt 10 miljoner kronor på att rusta upp Hörby Idrottsplats och lokalerna där.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Kulle, Kultur- och fritidschef i Hörby kommun, 0415-37 81 30
Pär Ulmén, Bankchef Färs & Frosta Sparbank i Hörby, 0705-33 96 09

Bilden:

Redo för start! Jenny Hellberg Skåneidrotten, Pär Ulmén Färs och Frosta Sparbank, Lars Ahlkvist Hörbys kommunalråd, Christer Rosenlöf ordförande i Hörby AIF, Marcus Kulle Kultur- och fritidschef, Christian Håkansson fritidskonsulent.

Fotograf: Jonas Larsson/Hörby kommun