Hur ska årets julgåva från Sparbanken 1826 fördelas?

Istället för att skicka julkort väljer Sparbanken 1826 att skänka pengar till välgörande ändamål och i år tar banken hjälp av kunderna och Facebook för att bestämma belopp och fördelning.

Sparbanksidén innebär att banken värnar om bygden och de som bor här. Ända sedan starten 1826 har denna vilja att ge tillbaka till bygden följt med som en röd tråd genom bankens verksamhet. I år tar banken hjälp av kunderna och Facebook för att bestämma belopp och fördelning av bankens julgåva.

- För varje gillare på Sparbanken 1826 Facebook-sida skänker vi 20 kronor och just nu innebär det 41 180 kronor, berättar Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef i Sparbanken 1826.

Clownronden, Friends och Min Stora Dag kommer alla att få del av bankens julgåva, men fördelningen dem emellan bestäms genom en omröstning på bankens Facebook-sida.

-  Har man inte tillgång till Facebook går det lika bra att lämna sin röst via telefon 044-18 26 00, avslutar Jörgen Svensson Dahl.

Jörgen Svensson Dahl, IT & Informationschef, 044-13 83 33 eller 0705-33 25 42

De här organisationerna kan man rösta på:

Clownronden
Clownronden är en grupp sjukhusclowner som består av professionella artister som är specialutbildade för att arbeta med sjuka och funktionsnedsatta barn och ungdomar. Varje vecka besöker Clownronden barnklinikerna i Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Ystad och Landskrona.

Friends
Friends uppdrag är att stoppa mobbning. Vi utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Vår vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.

Friends arbetar långsiktigt genom utbildning, rådgivning och opinionsbildning för att öka kunskap och engagemang hos vuxna och barn. Vi har idag närmare 40 anställda med varierande bakgrunder. Gemensamt är att alla har stor erfarenhet av arbete med barn och unga såsom pedagoger, lärare, idrottstränare, beteendevetare och liknande. Genom fyra regionkontor finns Friends representerade i hela landet och har sedan starten 1997 samarbetat med ca 1500 skolor.

Min Stora Dag
MinStoraDag är en insamlingsstiftelse som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Varje år insjuknar hundratals barn i Sverige i sjukdomar med en svår livspåverkande, inte sällan livshotande, diagnos. MinStoraDag mål är att ge dessa barn någonting underbart att drömma om när dagarna är långa och behandlingarna tuffa.