Investeringarna i lantbruket viker – men Sydsverige visar ljusglimt

Lönsamheten är pressad i lantbruket. Investeringsviljan ligger på historiskt låga nivåer – undantaget anpassningar till klimatförändringar. Lantbrukare i Sydsverige är ändå de som har bäst ekonomi för att kunna genomföra investeringar. Det visar årets upplaga av Lantbruksbarometern från Ludvig & Co, Swedbank och Sparbankerna.

Den upplevda lönsamheten hos Sveriges lantbrukare försämrades under 2023. I Skåne och Halland, som utgör region 4 i rapporten Lantbruksbarometern, har lönsamhetsindex fallit från plus 15 förra våren till minus 31 i år. Vädret under fjolåret innebar både torka och översvämningar vilket påverkade skördarna negativt. Kostnadsnivån för många insatsvaror var samtidigt hög och styrräntorna steg under hela 2023. Lönsamhetsindex för riket som helhet ligger även det på minus 31.

– Det har varit lågkonjunktur också i lantbruksnäringen. Det märks inte minst i investeringsviljan som är fortsatt väldigt låg. I kombination med en svag lönsamhet är det ett tydligt orosmoln för att långsiktigt kunna säkerställa Sveriges livsmedelsproduktion, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne.

I rapporten uppger 15 procent av lantbrukarna i Skåne och Halland att lönsamheten räcker till löpande utgifter, lön och investeringar. Det är samma nivå som för ett år sedan. I riket totalt sett har samma siffra fallit från 13 procent ifjol till att endast 8 procent av lantbrukarna nu känner att de får ihop ekonomin så att det också räcker till investeringar.

– Skånes lantbruksnäring står fortfarande stark jämfört med många andra. Vi ser nu också att det börjar ljusna vid horisonten vad gäller konjunkturen. Inflationen faller tillbaka och med det kan styrräntorna börja sänkas vilket bör kunna ge en skjuts för investeringarna framöver, säger Helen Göransson.

En annan ljusglimt i rapporten är att trots låg investeringsvilja så genomför lantbrukarna investeringar för att anpassa sig efter klimatförändringarna. En av fyra lantbrukare i landet har gjort investeringar som innebär en anpassning till ett förändrat klimat och lika stor andel har för avsikt att göra en sådan investering i framtiden. I större lantbruksföretag, med omsättning över 10 miljoner kronor, har nära hälften av företagen gjort en sådan investering.

– Lantbruket har en omställningsresa att göra och detta kommer att innebära stora kostnader för företagen under kommande år. Det är positivt att så många av lantbruksföretagen har börjat arbeta aktivt med gröna investeringar och anpassningar till klimatet, säger Johan Herrlin, marknadsområdeschef Syd på Ludvig & Co.

När det gäller lantbrukarnas planer för att förbättra lönsamheten så handlar det i första hand om effektivisering och ökning av produktionen. Lantbrukarna i Sydsverige anger också i högre grad än andra terminssäkring av inköp, försäljning och EU-stöd samt ökad omvärldsbevakning som sätt att öka lönsamheten.

– 41 procent av lantbrukarna i landet tror på en ganska eller mycket god lönsamhet om ett år, vilket är en högre andel än ifjol. Så det finns indikationer på att den tuffaste konjunkturen ligger bakom oss, säger Johan Herrlin.

Helen Göransson, bankchef Sparbanken Skåne, 044-13 85 92
Johan Herrlin, marknadsområdeschef Syd Ludvig & Co, 044-20 89 02
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Om undersökningen
Lantbruksbarometern är en årlig rapport som visar lantbrukarnas uppfattning om det aktuella läget inom lantbruket. Barometern har utkommit sedan 1987 och årets Lantbruksbarometer är den 37:e helårsupplagan. Rapporten bygger på en undersökning med 1 000 lantbrukare genomförd av Verian på uppdrag av Ludvig & Co, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund. Intervjuerna har genomförts mellan 13 februari och 5 mars 2024. Nettotalet för lönsamhetsindex kan variera från minus 100 till plus 100.