Krister Asplund ny ordförande för Sparbanksstiftelsen 1826

Krister Asplund tar över som styrelseordförande för Sparbanksstiftelsen 1826. Det beslutade stiftelsens förtroendevalda på årsstämman i Kristianstad på tisdagskvällen.

Krister Asplund, 61, var under drygt 30 år produktionsdirektör vid The Absolut Company i Åhus. Idag sitter han i styrelserna för bland annat Malmberg Water och Åhus hamn samt är styrelseordförande för Kristianstad Österlen Airport. Ifjol valdes han också in som vice ordförande i Sparbanksstiftelsen 1826 och ersätter nu Lennart Ohlstenius som styrelsens ordförande.

Sparbanksstiftelsen 1826 är tillsammans med Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Sparbanksstiftelsen Finn huvudägare i Sparbanken Skåne. Stiftelserna erhåller utdelning från banken och ser till att den kommer det lokala samhället tillgodo. Sparbanksstiftelsen 1826 verkar företrädesvis i nordöstra Skåne.

– Senaste åren har jag fokuserat på uppdrag som är viktiga för regionen. Sparbanksstiftelsen 1826 är verkligen något som ger tillbaka till utvecklingen i den region vi verkar i, säger Krister Asplund, nyvald styrelseordförande för stiftelsen.

Tidigare ordförande Lennart Ohlstenius lämnar bankvärlden efter nästan 20 år. Han var tidigare styrelseordförande för Kristianstads Sparbank och Sparbanken 1826 och har sedan bildandet av Sparbanken Skåne 2014 fungerat som ordförande för Sparbanksstiftelsen 1826.

På stiftelsestämman i Kristianstad valdes också Osbyföretagaren Mikael Kindblom in som ny ledamot, medan Anders Nilsson lämnade styrelsen.

Krister Asplund, ordförande Sparbanksstiftelsen 1826, 070-524 81 12
Östen Gunnarsson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen 1826, 044-13 83 40
Kristian Svensson, kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen 1826
Sparbanksstiftelsen 1826 är en av huvudägarna till Sparbanken Skåne. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Stiftelsen har också till uppgift att genom avkastningen på sin förmögenhet dela ut bidrag i syfte att främja näringsliv, samhälle, idrott och kultur i företrädesvis Hässleholm, Kristianstad, Osby och Östra Göinge.