Kristianstad ska bli Sveriges scoutcentra

Under helgen 22-23 november håller Scouterna sitt årsmöte på Söderportskolan i Kristianstad och det är ingen tillfällighet att de lägger sitt möte i Kristianstad. Scouterna ska ju arrangera World Scout Jamboree i Rinkaby 2011. På helgens agenda finns en fråga om att anordna stora nationella scoutläger vart fjärde år. Är inte Kristianstad och Rinkabyfältet Sveriges bästa plats för sådana arrangemang?

I Kristianstad har Scouterna verkligen hittat bra samarbetsformer med kommun och näringsliv. De får bland annat hjälp med att arrangera träffar som den här, och Scouterna marknadsför i sin tur Kristianstadsregionen - inte minst genom de två stora läger som varit på Rinkabyfältet 2001 och 2007 och naturligtvis med World Scout Jamboree 2011, då det förväntas komma ca 30 000 scouter från hela världen. Redan den 7 november i år träffade Scouterna representanter för polis, militär, kommunen, sjukvården och näringsliv m fl i matsalen på Rinkabyfältet för ett uppstartsmöte.

- Kristianstad har blivit en naturlig samlingsplats för oss scouter, det lokala stödet för oss här är enormt, säger Johan Strid, generalsekreterare för Scouterna. Vi satsar väldigt mycket inför framtiden och Kristianstad känns som en viktig del i den, fortsätter Johan.

Scouterna har även mer långsiktiga planer. På årsmötets agenda finns en frågeställning om stora nationella läger vart 4:e år från 2014. Kristianstad och Rinkabyfältet borde vara Sveriges bästa plats för sådana arrangemang. Erfarenheter och befintlig infrastruktur från de tidigare lägren borgar för det och ambitionen med både kommunens och näringslivets satsningar är ju att göra Kristianstadsregionen till Sveriges scoutcentra, vilket kommer att gynna alla som bor och verkar här.

Sparbankerna - Scouternas bank
Redan 2005 tog dåvarande Kristianstads Sparbank initiativ till ett långsiktigt samarbete med scoutrörelsen. Idag samarbetar hela sparbanksrörelsen med Scouterna. Ända från Ystad i söder till Gällivare i norr gör Sparbankerna många goda insatser. Dessutom är det vår förhoppning att alla scoutkårer i Sverige ska vara kunder hos någon av Sveriges 65 sparbanker.

- Vi engagerar oss mycket i Scouterna eftersom deras värdegrund påminner mycket om Sparbankernas. Scouterna ger ungdomar ett värdebaserat ledarskap och en meningsfull fritid. Det stödjer vi gärna och vi ser fram emot att se landets scouter här vart 4:e år, säger Maths Malmström, Marknadschef i Sparbanken 1826.

Linda Hagberg, Kommunikationschef Svenska Scoutrådet, 0703-56 35 26
Maths Malmström, Marknadschef Sparbanken 1826, 044-13 83 07 eller 0706-31 18 50

Fakta om Scouterna
Scoutrörelsen är Sveriges största idéburna ungdomsorganisation med cirka 90.000 medlemmar. I världen finns 38 miljoner scouter och totalt har en miljard människor varit med i Scouterna någon gång sedan starten 1907. Scouterna hjälper barn och ungdom att växa, lära och ha roligt på sin fritid. Unga människor står i fokus med stöd av vuxna ledare.

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Spar bank.
• 2008 - Efter fusion med Tyringe Sparbank och förvärv av sju Swedbank-kontor i Hässleholm och Osby kommuner bildas en ny regional sparbank i nordöstra Skåne - Sparbanken 1826. Banken har 21 kontor i 4 kommuner, Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 46 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste sparbank - Nära dig.