Kulturveckan Nässelfrossa i Olofström och konstutställningen Face It får bidrag från utvecklingsstiftelsen

Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 bidrar till att Absolut Art Collection med utställningen Face It kommer till Kristianstad. Kristianstad är första ort utanför Stockholm som får möjligheten att visa samlingen, som tidigare varit splittrad över hela världen. Föreningen Nässelfrossa i Olofströmsbygden får bidrag för att vidareutveckla Kulturveckan att nå en bredare publik.

Sparbanken 1826 avsätter varje år pengar med syfte att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka inom bankens verksamhetsområde. Under 2013 kommer 194 föreningar att få dela på 3,2 miljoner kronor i sponsring. Dessutom har banken avsatt tre miljoner av fjolårets vinst till Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse och ytterligare fem miljoner till Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826. Totalt avsätter banken 11,3 miljoner till sponsring och välgörande ändamål under 2013.

-  Vi vill att det ska vara gott att leva i vår region och vi vill påverka och bidra till en sund, bättre och levande bygd till nytta för många generationer framöver, säger Per Frankenius, ordförande i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826.

Utvecklingsstiftelsen tar emot ansökningar från ideella organisationer, föreningar, institutioner, företag eller liknande inom näringsliv, samhälle, idrott och kultur. Från vårens ansökningar har följande organisationer och projekt beviljats bidrag:

Föreningen Nässelfrossa i Olofströmsbygden: 75.000 kr/år i tre år
Föreningen Nässelfrossa vill fortsätta utveckla den årliga kulturveckan så att den når en bredare publik både geografiskt och åldersmässigt. Man vill också stärka det interna nätverket för att skapa fler samarbeten som alstrar verksamhet under en större del av året.

Absolut Art Collection – Face It: 200.000 kr
Utställningen ska visas i Kristianstads konsthall under tiden den 25/4 – 26/10 2014. Andy Warhol, Keith Haring, Daimen Hirst, Ed ruscha och en rad andra internationella konstikoner, tillsammans med svenska konstnärer som Linn Fernström, Dan Wolgers och Ola Billgren ingår i presentationen av den internationellt omtalade konst och designsamlingen. Kristianstad är första ort utanför Stockholm som får möjligheten att visa samlingen, som tidigare varit splittrad över hela världen.

Krinova Inkubator: 300.000 kr/år i 3 år
Det finns ett stort behov och en stor potential för Krinovas verksamhet i regionen. Bidraget är ett komplement till den kommunala basfinansieringen, och ska bidra till att verksamhetens omfattning ska bli rimlig i förhållande till de ambitioner och förväntningar som finns.

Högskolan Kristianstad: 200.000 kr/år i 4 år
Industrianalys av relationen mellan kapitalmarknad och små- och medelstora företag i den tillverkande sektorn. Projektet ska analysera effekterna av ett förändrat regelsystem för det finansiella systemet.

Holje Marknad 50 år: 200.000 kr fördelat på 3 år
Lions Club i Olofström arrangerar varje år Holje Marknad under 3 dagar i maj. Nästa år blir det för 50:e gången i följd och då med Sparbanken 1826 som huvudsponsor.

Tivolirock 2013: 100.000 kr
Tivolirock är en musikfestival med både internationella, nationella och lokala musikartister. Festivalen är en av landets äldsta musikfestivaler och arrangeras av rockklubben Kid Skreol, vilka arbetar helt ideellt. Lördagen den 13 juli 2013 arrangeras Tivolirock för 30:e året i följd.

Sandstorm Festival: 40.000 kr
På den Nya Täppetstranden i Åhus kommer århundradets fetaste beach party med några av Sveriges absolut bästa DJ:s, bl a John De Sohn, att äga rum, den 27 Juli 2013.

Per Frankenius, ordf i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0708-24 28 87
Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826, 0705-46 22 51
Håcan Nilsson, chef Näringsliv & Samhälle i Sparbanken 1826, 0451-430 57 eller 0705-16 59 40
Stiftelsens webbplats: utvecklingsstiftelse.sparbanken1826.se

Om Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826
Utvecklingsstiftelse Sparbanken 1826 bildades den 25 maj 2004 för att stödja större och långsiktiga projekt som har stor betydelse för bygden i många år framåt. Sedan starten 2004 har stiftelsen beviljat bidrag på över 47 miljoner.

Utvecklingsstiftelsen delar ut bidrag två gånger om året med sista ansökningsdag den 1 april respektive den 1 oktober.