Lokala projekt delar på 318. 400 kr från Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse

Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse bildades i samband med att Tyringe Sparbank fusionerade med Kristianstads Sparbank och bildade Sparbanken 1826. Stiftelsens uppgift är att stödja projekt inom Tyringe gamla kommun.

Utvecklingsstiftelsen tar emot ansökningar från ideella organisationer, föreningar, institutioner, företag och liknande inom näringsliv, samhälle, idrott och kultur. Följande av höstens ansökningar har beviljats bidrag:

Eleverna i Åk 9 Tyringe Skola, Fördjupningsstudier Förintelsen: 98.400kr
Genom fördjupade kunskaper kring andra världskriget och förintelsen ges eleverna möjlighet att utveckla och utöka sin förståelse för alla människors lika värde.

Tyringe skola, föreläsning Förintelsens Överlevare: 15.000kr
Eleverna i åk 8 o 9 får ta del av en föreläsning i december och
allmänheten välkomnas den 7 januari 2015, kl 18.00 på Tyringe skola.

Arrangemangskalender, Tyringe Byalag: 30.000kr
Tyringebygden har ett aktivt föreningsliv och ett brett utbud av aktiviteter av allehanda slag. Byalagen i Tyringe, Matteröd,Röke, Hörja, Västra Torup och Finja samverkar i detta projekt med att ta fram och distribuera ”Tyringebygdens kalender”.

Tyringe Skolmuseum: 10.000kr
Med enkla sökvägar kommer muséets fantastiska arkiv av planscher och kartor komma skolundervisningen till del och till allmänhetens kännedom på ett helt annat sätt än tidigare.

Föreningen i framtiden, Tyringe Konståkningssällskap: 30.000kr
Med en långsiktig strategi kring medlems- och ledarrekrytering vill TKS bredda sin verksamhet och bädda för framtiden. Större delaktighet i såväl planering som utförande
av träningsaktiviteter skapar inspiration och utvecklingsmöjligheter för fler.

Fortsatt Växtkraft, Röke innebandyklubb: 20.000kr
Vidareutveckling av det mentorskapsprogram som startade upp för ett år sedan.
Klubben vill nu bygga vidare så att samtliga lag i föreningen omfattas av programmet.

Kvarndammen, Tyringe Byalag: 20.000kr
Ett ljusspel i Kvarndammen kommer uppmärksammas av alla besökare och inte minst tågresenärer. Samverkansprojekt med ortens företagare.

Tyrebuggen, Tyresvingen: 15.000kr
Danstävling i bugg är en utveckling av klubbens verksamhet inom dans.

Rörliga friluftslivet, OK Tyringe: 80.000kr
Många är vi som kommit i kontakt med orienteringssporten. I skolan, på motionsnivå eller i tävlingssammanhang. Oavsett vilken nivå du är på kan du vara med. Orientering är för alla! Kartan är det viktigaste verktyget för att kunna hitta rätt. OK Tyringe upprättar olika kartor i vårt närområde. Väl mött i skogen!

Sedan Utvecklingsstiftelsen bildades har drygt 3 mkr beviljats till olika projekt i bygden.
Läs med på www.tyringesparbanksutvecklingsstiftelse.se

Susanne Hagelin Bengtsson 0733-25 13 69.

Om Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse
Tyringe Sparbanks Utvecklingsstiftelse har som uppgift att inom Tyringe gamla kommun stödja och främja samhälle, kultur, idrott och näringsliv.