Lokalt samarbete ska säkra regionens kompetens och få regionen att blomstra!

Kristianstadsföretaget Unico Ledarskap med VD Maritza Molin genomför tillsammans med Sparbanken 1826 en stor satsning på kommunikationsutbildning för alla bankens anställda. Utbildningen är ett led i bankens investering i medarbetarnas utveckling. Ingen vill ju att kompetensen skall fly till andra regioner...

Tillsammans med Unico Ledarskap och Maritza Molin, genomför nu Sparbanken 1826 en omfattande kommunikationsutbildning för hela personalen, inkl VD och övriga chefer. Utbildningen är uppdelad i två steg. Steg ett är en heldag i tvärgrupper, där deltagarna blandas från olika kontor och avdelningar. Steg 2 blir sedan en halvdag med den egna organisatoriska enheten. Totalt sett blir det flera hundra timmars utbildning.

- Medarbetarna får insikt i olika sätt att kommunicera genom att lära sig grunderna i självledarskap, vilket ska ge personalen bättre självkänsla och därmed säkerhet i sina roller gentemot såväl kollegor som kunder, säger Maritza Molin, Certifierad NLP tränare och Licenserad mental tränare på Unico Ledarskap.

Personalen är mycket positiv till utbildningen och att man fått arbeta i blandade grupper, som även gör att en större vi-känsla skapas.

- Ensam är stark men tillsammans kan vi göra underverk, säger Maritza och ler.
- Insikterna haglar under denna utbildning och ingen går oberörd därifrån säger en deltagare efter första dagen.
- Nu har jag även ett ansikte på den jag bara kände till namnet innan, säger en annan
- Det är lyxigt att få gå denna utbildning, avslutar en tredje

Under det senaste året har Sparbanken 1826 ökat personalstyrkan från ca 200 till ca 300. De flesta kom i samband med förvärvet av Swedbank i Hässleholm och Osby kommuner, men banken har även utökat med 40 helt nya tjänster. Konkurrensen på kompetensmarknaden är hård och därför är det mycket viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare.

- Vi är oerhört glada och stolta över att vi lyckats anställa 40 nya medarbetare. Flera av dem kommer från helt andra branscher, vilket bara är positivt. Utbildningen har på så vis fått nytt bränsle med nya infallsvinklar från t ex en fd kock, en fd florist och en fd frisör, säger Rebecka Thulin, Personal & Utveckling i Sparbanken 1826.

Bankens ambition är att vara en attraktiv arbetsgivare, som kan behålla, rekrytera och utveckla regionens bästa medarbetare. I annat fall kommer de bästa att söka sig någon annanstans.

- Vi vill att det ska vara gott att leva i våra hemtrakter och vi vill att vår region ska blomstra. Därför behöver vi attraktiva företag här, som kan behålla och locka till sig kompetenta medarbetare. Vi bidrar gärna till det, avslutar Rebecka och Maritza.

Mariza Molin, VD, Unico Ledarskap, tel 0708-89 95 80
Rebecka Thulin, Personal & Utveckling, Sparbanken 1826, tel 044-13 83 06.