Många ringer banken för råd – drygt 30 procent upp i mars-maj

Över 30 procent fler kundärenden har inkommit till Sparbanken Skåne via telefon och webb under coronakrisen, jämfört med ifjol. Idag hanteras både enklare och mer komplexa ärenden på distans.

Coronapandemin har medfört att människor rör sig mindre ute i samhället. Det gäller jobb, vardagsärenden och sociala kontakter. På Sparbanken Skåne märks en tydlig ökning i antalet personer som ringer, mejlar eller skickar meddelande till bankens Kundcenter. Under mars, april och första halvan av maj var ärendena i telefon och webb drygt 30 procent fler än samma tid ifjol.

– Coronakrisen kan väcka många frågor om ekonomi, hos både privatpersoner och företag. Vi ser att färre än vanligt besöker våra kontor, vilket har en naturlig förklaring i dessa tider med olika restriktioner i samhället. Samtidigt har vi en markant ökning i våra digitala kontaktvägar som telefon och webb, säger Helen Anehov, ansvarig för Kundcenter på Sparbanken Skåne.

Idag kan i princip alla ärenden hanteras digitalt via Kundcenter, som är baserat i Kristianstad och Lund. Senaste åren har allt fler valt att kontakta banken över telefon och webb, en utveckling som alltså fått ytterligare fart nu i coronatider. Banken har öppet som vanligt på sina fysiska kontor, i 15 kommuner från Ystad i söder till Osby i norr, men har under pandemin förstärkt de digitala kontaktvägarna för att kunna möta efterfrågan där. Genom Kundcenter är Sparbanken Skåne tillgänglig för personlig service alla dagar i veckan, inklusive kvällstid på vardagarna.

De vanligaste inkommande samtalen handlar om rådgivning kring sparande, placeringar, lån och amorteringar. Banken står finansiellt trygg, med högsta prioritet på att stötta kunder genom krisen.

– Det som för bara några veckor sedan var självklart i vardagsekonomin, kan helt ha ställts på ända idag. Men det finns något bortom krisen också och till slut kommer vi att kunna återgå till ett nytt normalläge. Vi får en hel del frågor om just detta, om hur man ska agera för att komma vidare på ett bra sätt, exempelvis med sitt sparande, säger bankens privatekonom Anders Hansson.

– Just vad gäller sparande är det viktigt återknyta till målet med sparandet. Ligger sparmålet långt fram i tiden ska man agera därefter och kanske acceptera lite mer risk i sin placering. Det finns ännu mycket osäkerhet på börserna, men historiskt sett har den som sparar långsiktigt och regelbundet lyckats bäst med sina placeringar. Den som däremot behöver ta ut pengarna inom en snar framtid kan göra klokt i att se över riskprofilen redan idag, säger Anders Hansson.

Fakta – ett lokalt Kundcenter i Skåne
Sparbanken Skåne har öppet alla dagar i veckan via eget Kundcenter. Förutom på 0771-12 20 00 finns Kundcenter tillgängligt via internetbanken, e-post och Facebook. Kunder som ringer in kan legitimera sig med antingen personlig kod eller Mobilt BankID. Därmed kan de flesta typer av ärenden lösas. Under mars, april och första halvan av maj 2020 hade Kundcenter cirka 9 000 kundkontakter i veckan.

Helen Anehov, ansvarig Kundcenter, 044-13 81 01
Anders Hansson, privatekonom, 046-37 18 44
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.