Mikael Forsberg ny CFO på Sparbanken Skåne

Mikael Forsberg är utsedd till ny CFO på Sparbanken Skåne. Han ersätter Åsa Grundström som valt att lämna banken för ett jobb i konsultbranschen. Mikael Forsberg tillträder den nya tjänsten omedelbart.

Mikael Forsberg kommer närmast från en position som bankchef för bankområde Kristianstad i Sparbanken Skåne. Han har arbetat på Sparbanken Skåne och dess föregångare Sparbanken 1826 och Kristianstad Sparbank sedan 2001 och har över 15 års erfarenhet från chefsroller i bankledande ställning. Mikael Forsberg har en bakgrund som auktoriserad revisor och har tidigare varit chef för KPMG i Kristianstad samt även finanschef i ett industribolag. Han är född 1965 och bor i Kristianstad.

– Med Mikael Forsberg som ny finanschef i Sparbanken Skåne får vi en bra kontinuitet i verksamheten. Mikael har en grundmurad ekonomisk kompetens och känner banken mycket väl, säger VD Bo Bengtsson.

Gunilla Bengtsson, bankchef för bankområde Norra (Hässleholm och Osby), tar över som tillförordnad bankchef i Kristianstad utöver sitt ordinarie uppdrag.

Åsa Grundström kvarstår i verksamheten under en övergångsperiod. Hon lämnar banken efter 25 år och går till konsultbolaget FCG Risk & Compliance.

– Vi tackar Åsa Grundström för hennes insatser för banken, hon har gjort ett mycket bra jobb. Under Åsas tid som finanschef har Sparbanken Skåne stärkt sin position på kapitalmarknaden, bland annat med utgivande av säkerställda obligationer och gröna obligationer, säger Bo Bengtsson.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15
Rasmus Roos, bankchef, vice VD och tillträdande VD, 046-16 23 11
Mikael Forsberg, CFO, 044-13 82 17

Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.