Minskad kontanthantering ger tryggare vardag

Kontanthanteringen kostar samhället ca 11 miljarder kronor varje år, dessutom bidrar den både till negativ miljöpåverkan och ökad rånrisk. Bara i Kristianstad har 20 butiksrån genomförts under de senaste åren. Med tävlingen "Kan du vara kontantfri en månad?" vill därför Sparbanken 1826 berätta om fördelarna med att minska på kontanterna.

Varje dag begås det mer än 20 rån i Sverige, oftast är det privatpersoner som drabbas, men även butiker och banker utsätts. Bara i Kristianstad har 20 butiksrån genomförts under de senaste åren.

- Problemet med kontanthanteringen kan bankerna inte lösa själva, utan vi måste ta hjälp av både handeln och kunderna. Med vår tävling "Kan du vara kontantfri en månad?" vill vi uppmärksamma både butikspersonal och kunder på fördelarna med att minska på kontanterna, berättar Ola Danielsson på Sparbanken 1826.

Tävlingen "Kan du vara kontantfri en månad?" går ut på att inte göra några kontantuttag, vare sig i automat eller i bankkassa under en månad. Däremot får man mer än gärna jämna av beloppet och ta ut några extra hundralappar vid kortköp i butik. Handelsföreningens ordförande, Martin Nilsson ser positivt på Sparbankens initiativ

- Om fler kunder tar ut pengar utöver köpet, skulle vi kunna minska kontanterna i butikerna och vi skulle alla få en tryggare vardag. Jag har själv blivit drabbad och vet därför precis hur det känns, säger Martin Nilsson.

Kontanthanteringen belastar även miljön. Framför allt är det transporter av sedlar och mynt som får negativa konsekvenser. Bara inom Sparbankerna och Swedbank leder transporterna till att drygt 700 ton koldioxid släpps ut.

- En hundralapp reser ca 1.000 mil/år mellan bank, plånbok, butik och servicebox och släpper då ut ca 500 kg koldioxid/år. Om fler människor oftare betalar med kort får vi både en bättre miljö och ett säkrare samhälle, avslutar Ola Danielsson.

Fakta

• Tävlingen "Kan du vara kontantfri en månad?" riktar sig till både kunder och butikspersonal med start under september/oktober.
  • Hanteringen av sedlar och mynt, inkl larm, värdeskåp och transporter, kostar svenska företag ca 11 miljarder/år.
  • I Sparbankernas och Swedbanks automater omsätts årligen närmare 120 miljarder kronor.
  • Idag ger Sparbankerna och Swedbank ut ca 3,6 miljoner bankkort, som är kopplade till Visa och Maestro.
  • I de flesta butiker kan man avrunda uppåt, vilket innebär att butiken slår in ett högre belopp än vad man handlat för och man får då ut mellan skillnaden i kontanter. Förslagsvis bör man lägga på hela hundralappar, vilket innebär att butiken behåller sin växel och som kund får man hela sedlar att lägga i plånboken.
  • I alla landets 1400 ICA-butiker kan man göra kontantuttag upp till 2.000 kronor, utan att handla något i butiken.

Ola Danielsson, Sparbanken 1826, 044-13 83 13 eller 0706-54 83 13

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Sparbank.
• 1863 - Banken ändrade namn till Sparbanken i Christianstad.
• 1966 - Banken ändrade namn till Kristianstads Sparbank.
• 2008 - Banken ändrade namn till Sparbanken 1826.
• 2009 - Förvärv av Swedbanks kontor I Olofström. Banken har nu 20 kontor i 5 kommuner, egen Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 49 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste Sparbank - Nära dig.