Nu hyllar vi Skånes idrottsledare!

200 ideella föreningsledare från runt om i Skåne får på torsdag ta emot stipendier för sina insatser inom barn- och ungdomsidrotten. Utdelningen sker på en stor galakväll på Sparbanken Skåne Arena i Lund. Medier är välkomna till en pressträff kl 17 då vinnarna av årets specialpriser inom integrationsområdet avslöjas.

Det är sparbanksstiftelserna i Skåne* som tillsammans Skåneidrotten hyllar det ideella ledarskapet inom barn- och ungdomsidrotten i regionen. Den 200 namn starka listan med årets stipendiemottagare börjar med Adi Sahdomerovic i Malmö City FC och slutar med Åsa Stråhle i Frosta Innebandyförening.

Nytt för i år är att sparbanksstiftelserna även delar ut pris på 10 000 kr till fem föreningar som gjort en betydande insats på integrationsområdet. Vilka dessa vinnande föreningar är presenteras på en pressträff nu på torsdag den 19 maj, innan galakvällen tar sin början, där representanter från media kan träffa vinnarna.

Välkommen till pressmöte med ”Årets förnyare” inom integration
Plats: Sparbanken Skånes föreningsrum, Sparbanken Skåne Arena
Innanför stora entrén, gå höger, sedan höger in i trapphuset och upp till våning 3 där föreningsrummet finns längst ner i loftgången.
Tid: Torsdagen den 19 maj kl 17.00

På plats finns även de fem sparbanksstiftelserna och ett antal av de övriga stipendiemottagarna. Dessa stipendiater får 7 000 kr för sina ledarinsatser. Dessutom får deras föreningar 3 000 kr för att vidareutveckla verksamheten för barn och unga.

Listan över de 200 stipendiemottagarna finns på http://www.sparbankenskane.se/om-sparbanken-skane/bidrag-och-stod-fran-stiftelserna/idrottsledarstipendier-2016/

Cirka 80 000 ledare är aktiva inom skånsk idrott och tillsammans lägger de ner tusentals timmar av engagemang. Mottagarna av Skånes Idrottsledarstipendier 2016 kommer från 33 kommuner. Sparbanken Skånes ägarstiftelser – Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Sparbanksstiftelsen Finn (tidigare Öresund) – står för 140 av stipendierna. Resterande 60 stipendier delas ut av sparbanksstiftelserna Skåne och Gripen samt Skåneidrotten.

Representanter från media är även välkomna till galakvällen
Plats: Sparbanken Skåne Arena
Tid: Torsdagen den 19 maj kl 17.45
Cirka 400 gäster kommer att delta från idrottsföreningar runt om i Skåne. Konferencier är sportjournalisten Suzanne Sjögren från TV4.

Nomie Gustafsson, VD Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 0416-261 91
Östen Gunnarsson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen 1826, 044-13 83 40
Magnus Månsson, VD Sparbanksstiftelsen Finn, 046-16 77 00
Mats Nilsson, VD Sparbanksstiftelsen Gripen, 0431-190 30
Sanne Mårtensson, verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Skåne, 073-372 26 06
Patrik Karlsson, distriktsidrottschef Skåneidrotten, 010-476 57 13
Kristian Svensson, kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

* Sparbanksstiftelserna i Skåne är Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen Skåne och Sparbanksstiftelsen Gripen.