Ny företagsundersökning: Svenska kronan pekas ut som betydande affärsrisk

Även för exportföretag har den svaga svenska kronan haft en övervägande negativ påverkan på affärerna. Den fluktuerande kronan pekas idag ut som en betydande affärsrisk. Det visar en ny undersökning som Novus utfört på uppdrag av Sparbanken Skåne.

Hälften av landets mindre exportföretag uppger att den svaga kronan haft en mer negativ än positiv påverkan på affärerna. Även om försäljningsintäkterna fått en skjuts av valutakursen så äts detta upp av kronans negativa effekter på kostnaderna för inköp från utlandet. För endast en fjärdedel av exportföretagen har den svaga kronan gett ett sammantaget positivt bidrag till affären.

– Kronan har lyft exportförsäljningen på många håll, men i det stora hela lider även Sveriges exportföretag av den svaga valutan. Det är tydligt att de mindre företagen har mer ont av den svaga kronan än vad de har nytta av den, säger Alexandra Bagger, företagsrådgivare på Sparbanken Skåne.

Undersökningen från Novus har gjorts bland 300 exportföretag i Sverige med 1-50 anställda och visar också att mer än vart tredje bolag, 36 procent, ser en konkret affärsrisk i den svaga och fluktuerande kronan. Vart tionde företag upplever en stor osäkerhet i framtidsplaner och investeringsbeslut på grund av kronkursens utveckling.

– En osäker valuta innebär direkta problem för exportföretagen. Växelkursen påverkar flera delar av kalkylen, allt från intäkter till inköp, nyetableringar och personal på plats i utlandet. Osäkerhet om vart kronan är på väg gör det svårt att kunna fatta riktiga ekonomiska beslut, något som i förlängningen riskerar hämma företagens tillväxt, säger Alexandra Bagger.

Sparbanken Skåne har låtit undersöka hur landets mindre exportföretag upplever omvärldssituationen idag. Svaren visar att företagen påverkas inte bara av valutan utan också av den allmänna inflationen och den försvagade konjunkturen.

Färre planerar prishöjningar
Enligt enkäten har 77 procent av företagen höjt priserna gentemot sina kunder under de senaste två åren, men bara 35 procent har fullt ut kunnat kompensera för sina egna kostnadsökningar. Sammantaget rapporterar en tredjedel av företagen minskad lönsamhet under det senaste året. Dock har endast var tionde bolag dragit ner på personal.

– Många är påverkade av konjunkturnedgången, men vi ser ändå att få företag har gjort sig av med personal. När det gäller det kommande året är det också bara 4 procent av de svarande som räknar med att minska personalstyrkan. Det tyder på att företagen vill övervintra med personalen tills konjunkturen vänder, säger Alexandra Bagger.

35 procent av företagen i enkäten uppger att det viktigaste för det närmaste året är att kunna bibehålla befintlig verksamhet. 23 procent lyfter fram effektivisering som viktigast, medan bara 6 procent svarar att ökade investeringar i hållbarhet är det viktigaste under det kommande året.

– Undersökningen visar också att det är ett relativt fåtal, 10 procent, som planerar att höja sina priser under det närmaste halvåret. Istället handlar mycket om att se över och bibehålla sin verksamhet. Jag tror att många tycker sig se ett ljus i tunneln och hoppas kunna hålla ut tills det vänder, säger Alexandra Bagger.

Affärsrisker – företag i Skåne sticker ut
De största affärsriskerna upplever exportföretagen kring konjunktur- och inflationsutvecklingen. Störningar i material- och råvaruförsörjning lever också kvar efter pandemin som en betydande osäkerhet. Vidare uppger 30 procent av företagen att säkerhetsläget i världen idag utgör en affärsrisk.

När det gäller elförsörjningen så är det företag i Skåne som upplever störst oro – där visar Novusundersökningen att hela 33 procent ser elförsörjningen i elområde 4 som en affärsrisk. Generellt är också exportföretagen i Skåne lite mer påverkade av omvärldssituationen än de svarande i övriga delar av landet. I Skåne uppger 36 procent av företagen att man tappat affärer under det senaste året, jämfört med 25 procent i övriga riket.

Vidare är det 44 procent av exportföretagen i Skåne som ser utvecklingen för kronan som en affärsrisk, jämfört med 28 procent i övriga landet. När det gäller säkerhetsläget i världen upplever 39 procent av de skånska företagen det som en affärsrisk, i jämförelse med 21 procent i övriga riket.

– Skåne och Sydsverige har varit hårt drabbat av de höga elpriserna. Även om prognosen inför vintern ser relativt bra ut så lever mycket av den osäkerheten kvar. Företagen har helt klart blivit riskmedvetna. Att skånska exportföretag upplever sig mer påverkade av omvärldssituationen tolkar jag också utifrån Skånes närhet till kontinenten, att skånska företag faktiskt lever närmare utlandet, säger Alexandra Bagger.

Alexandra Bagger, företagsrådgivare, 0411-58 87 35
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om undersökningen
Novus har på uppdrag av Sparbanken Skåne undersökt hur landets mindre exportföretag upplever ekonomi, omvärldssituation och förutsättningar hösten 2023. Totalt medverkade 300 företag i enkäten, varav hälften i Skåne och hälften i övriga riket. Företagen har alla 1-50 anställda och någon form av exportaffär. Intervjuerna genomfördes under september 2023.