Ny inomhusfestival i Lund sätter studenterna i fokus

För första gången i den nyrenoverade AF-borgen i Lund samlas verksamheter knutna till Akademiska Föreningen för en gemensam aktivitetsdag för studenterna. Det sker i form av den nya inomhusfestivalen ”Det våras för Borgen” den 3 april. Programmet innehåller bland annat spexkavalkad och musik i olika former, samtal om studentmat, studentjournalistik och litteratur. Det hela kryddas med lunchkonsert med Daniel Adams-Ray, humor med gruppen Stallet och en avslutande Pyttsittning på kvällen med underhållning.

AF-borgen har senaste året genomgått en omfattade renovering. Byggnaden utgör inte bara det fysiska navet i det akademiska i Lund, utan symboliserar också det levande utbyte av kunskap, relationer och kreativitet som löper som en röd tråd mellan studenter från olika utbildningsområden.

I vår nyinvigs AF-borgen och för att direkt fylla den med innehåll och aktivitet har Sparbanken Skåne tagit initiativ till en ny festival. Det blir en festival av och för studenterna, som engagerar många av de utskott och föreningar som är knutna till AF i Lund och är verksamma i AF-borgen.

– Vi samlas alla och gör något gemensamt, under samma tak vid ett och samma tillfälle. Vi kommer att ta del av varandras verksamheter och passa på att ha kul under tiden. Det är just denna typ av kreativitet och utbyte som gör Lund till den fantastiska studentstad den är, säger Kajsa Oscarson, programchef för AF.

Sparbanken Skåne har genom sina föregångare (som Sparbanken Finn, Lundabygdens Sparbank och Sparbanken i Lund) verkat i Lund sedan 1800-talets första hälft. Banken har genom sin ägarstiftelse Sparbanksstiftelsen Finn bidragit till renoveringen av AF-borgen och vill nu ytterligare bekräfta sitt engagemang för studenterna genom den nya inomhusfestivalen.

– Det våras för Borgen är en manifestation av, för och med alla de krafter som verkar i AF-borgen. Studenter och ungdomar är rent konkret framtiden för Skåne. Här vill vi som lokal sparbank vara med och bidra till en rivstart för den nyrenoverade Borgen, säger Marcus Nilsson, marknads- och försäljningschef på Sparbanken Skåne.

Det våras för Borgen
Det våras för Borgen är en fullspäckad inomhusfestival för studenterna i Lund. Uppträder gör bland andra Daniel Adams-Ray, Shirin och Magnus Tingsek. Samtidigt under dagen arrangerar verksamheter knutna till Akademiska Föreningen intressanta scensamtal och framträdanden. De allra flesta biljetter är gratis, men tre av dagens programpunkter kostar 100 kronor vardera. Initiativtagare till festivalen är Sparbanken Skåne.

När? 3 april, huvudprogrammet startar kl 12, med tjuvstart på morgonen med träning med Gerdahallen i Stora salen
Var? AF-borgen i Lund

Kajsa Oscarson, programchef AF, 070-299 10 50
Mats Nilsson, projektledare, 070-855 84 88
Marcus Nilsson, marknads- och försäljningschef Sparbanken Skåne, 044-13 86 01

Om Akademiska Föreningen
Akademiska Föreningen är en ideell förening av och för studenter med syftet att samla och bredda kultur- och föreningslivet vid Lunds universitet. Genom att tillhandahålla stödfunktioner och lokaler möjliggör AF för de egna utskotten, ansluta föreningar och privatpersoner att genomföra små och stora initiativ som berikar Lunds studentliv och gör Lund till en attraktiv stad. AF-borgen, som drivs av det helägda bolaget AF-Borgen AB, är studenternas hus mitt i Lundagård och navet för Lunds studentliv. AF tillhandahåller även studentbostäder genom stiftelsen AF Bostäder.