Nyinstiftat strokepris sätter nytt ljus på smärta

Sparbanken Skånes ägare Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta donerade i början av året 16 miljoner kronor till strokeforskning vid Lunds universitet. Nu har de första anslagen till forskare delats ut och en första pristagare till det nyinstiftade forskningspriset utsetts. Ingrid Lindgren får priset för hennes forskning om ett hittills mindre uppmärksammat område – smärta i skuldran efter en stroke.

Forskningspriset delas ut till en forskare som försvarat sin doktorsavhandling maximalt fyra år innan utlysningstillfället och visat prov på särskilt framstående strokeforskning. I år går priset på 100 000 kronor till Ingrid Lindgren, sjukgymnast vid Skånes universitetssjukhus och Institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet.

– Stroke är en av vår tids folksjukdomar. Som sparbanksstiftelse vill vi vara med och göra skillnad för samhället. Vi är mycket glada att kunna prisa en framstående forskare i Lund, säger Lennart Haglund, ordförande för Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Ingrid Lindgren studerar den smärta i skuldran som drabbar en stor grupp personer som fått stroke. Hennes forskning har satt ljuset på ett problem som hittills inte varit tillräckligt uppmärksammat.

– Jag är mycket glad för priset. Smärta är vanligt efter stroke och skuldersmärta den vanligaste formen. Det är därför väldigt roligt att detta område uppmärksammas. Priset visar på vikten av ökade kunskaper om skuldersmärta efter stroke, så att omhändertagandet och rehabiliteringen kan förbättras, säger Ingrid Lindgren.

Sparbanken Skånes tre ägarstiftelser har uppdraget att se till att överskott från bankrörelsen går tillbaka till lokal samhällsutveckling. I januari offentliggjordes en donation på 16 miljoner kronor över sex år till strokeforskningen i Lund. En stor del av donationen delas ut i form av forskningsanslag. I år delas totalt 4,6 miljoner kronor ut till Christina Brogårdh, Zaal Kokaia, Arne Lindgren, och Isabel Goncalves som får vardera 650 000 kronor samt till Sölve Elmståhl, Gunnar Engström, Gunvor Gard, Tomas Deierborg, Ilknur Ozen och Eva Ekvall Hansson som får 325 000 kronor vardera till sin forskning.

Forskningspriset kommer att delas ut den 28 oktober vid Strokedagen i Lund, ett seminarium arrangerat av Medicinska fakulteten, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Region Skåne i samband med Världsstrokedagen. Intresserad allmänhet kommer då få en chans att träffa och lyssna på forskare inom strokeområdet.

Lennart Haglund, styrelseordförande Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 070-5575129
Maria Wallinius, marknadschef Sparbanken Skåne, 046-37 18 71
Ingrid Lindgren, sjukgymnast SUS och Institutionen för hälsovetenskaper vid LU, 046-17 37 17
Lars Dahlin, prodekan Medicinska fakulteten vid Lunds universitet, 040-33 17 24

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 procent. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 290 miljoner kronor delats ut.