Nytt sparbankssamarbete för att hjälpa fler må bättre i Skåne

För att öka fokus på psykisk och fysisk hälsa i vardagen tar Sparbanken Skåne initiativ till ett nytt samarbete med föreningslivet och ideella organisationer i Skåne. Genom Hälsoklivet kan organisationerna söka medel till hälsofrämjande insatser som leder till att fler kan må bättre. Ansökningsperioden öppnar den 1 september.

– Tillsammans med andra goda krafter i samhället investerar vi i skåningarnas mående, säger bankchef Helena Björkman.

Hälsoklivet är ett nytt initiativ från Sparbanken Skåne som startar hösten 2024.

– Som sparbank ligger det i vårt DNA att engagera oss i samhällsutvecklingen och vad är egentligen viktigare än hälsan? Därför öppnar vi nu en ny möjlighet för ideella verksamheter där vi erbjuder ekonomiskt stöd till projektidéer som kan få fler att må bättre. Tillsammans kan vi växla upp dessa initiativ och nå ut till fler skåningar, säger Helena Björkman.

Satsningen blir möjlig genom sparbanksidén, en tanke om att sparbanken ska verka som en positiv kraft i samhället. En av de bärande delarna i detta är att vinst från bankrörelsen som inte behöver stanna för att trygga bankens framtid ska kunna komma till nytta igen som investeringar ute i det lokala samhället.

Ansökningsperioden för Hälsoklivet öppnar den 1 september och pågår månaden ut. Lokala föreningar och andra ideella organisationer i Skåne* kan då söka öronmärkt stöd för att genomföra hälsoinriktade projekt.

* Sparbanken Skånes verksamhetsområde utgörs av Eslöv, Hässleholm, Hörby, Höör, Kristianstad, Kävlinge, Lund, Osby, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Östra Göinge kommun.

Helena Björkman, bankchef Sparbanken Skåne, 046-37 18 10
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09

Om Hälsoklivet
Ideella verksamheter i Skåne* kan ansöka om ekonomiskt stöd från Sparbanken Skåne till insatser som främjar psykisk och fysisk hälsa. Satsningen blir möjlig genom att vinst från sparbanken kan komma samhället till nytta genom olika utvecklingsprojekt. Ansökningsperiod 1-30 september. Mer information på sparbankenskane.se/halsoklivet