Panaxia-konkursen

I nationell media framgår det att Panaxia-konkursens omfattning bara växer och växer och att många mindre näringsidkare riskerar att gå i konkurs. Dock är ingen av Sparbanken 1826 kunder drabbad.

Sparbanken 1826 har ett omfattande avtal med Panaxia för att säkerställa att bankkundernas medel alltid ska hållas avskilda från uppräkningsbolagets egna medel. När banken misstänkte att bankens kunders medel inte hanterades som avtalats, beslutade bankledningen att omedelbart spärra Panaxias konton. Bankens agerande ledde till att Panaxias styrelse, någon dag senare, ansökte om konkurs.

Banken vidtog skyndsamt även andra åtgärder som nu gör att Sparbanken 1826 avtalskunder kan hållas skadelösa, bl a räknades dagskassorna upp av annan aktör och kunde därmed bokföras i rätt tid.

Tack vare bankens agerande riskerar inte Sparbanken 1826 förluster i samma utsträckning som Forex Bank. Omständigheterna kring Panaxia inverkar naturligtvis på Sparbanken 1826, men är inte av den omfattning att den påverkar bankens verksamhet eller prognosen för årets resultat, som fortfarande beräknas bli högre än i fjol.

Det är alltid olyckligt när placeringar eller kreditgivning inte går som planerat, men det är en del av en banks verksamhet.

Sparbanken 1826 har förlorat 27 mkr i värde på sitt aktieinnehav och vi kommer noggrant att följa konkursförvaltarens och ekobrottsmyndigheten arbete framöver om hur revisorerna har kunnat godkänna redovisningen och hur den tidigare bolagsledningen kunnat dölja denna felaktiga hantering för aktieägarna.