Positiva Projekt inspirerar elever i grundskolan

I en vardag som ofta innebär krav och stress för många elever i grundskolan är det viktigt att få genomföra aktiviteter som ger en extra dimension till lärande och gemenskap. Positiva Projekt ger möjlighet till just detta. Bakom satsningen står Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta som i höst delar ut 720 000 kronor till 64 olika skolprojekt.

Positiva projekt ger grundskolor möjlighet att få hjälp med finansiering av aktiviteter som innebär något positivt och utvecklande för eleverna. Det kan till exempel handla om att svetsa samman en klass eller en årskurs i ett teater- eller litteraturprojekt, arbeta proaktivt mot mobbning eller kanske till och med att åka iväg för att göra något roligt och lärorikt.

-  För oss på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta känns det fantastiskt att kunna bidra till att så många positiva projekt kan genomföras i skolor inom vårt verksamhetsområde. Satsningar på barn och ungdomar är något vi prioriterar i vår stiftelseverksamhet, säger Nomie Gustafsson, Verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.

Exempel på skolprojekt som får bidrag i höst:

• Lunds Waldorfskola, åk 8 och 9, får 10 000 kr för att genomföra två hälsodagar med utgångspunkt i kroppen.
  • Lerbäcksskolan, klass 5 A, B och C, får 20 000 kr till lägerskola i Snogeholm för att väcka nyfikenhet för natur och skapa vi-känsla.
  • Östrabyskolan i Hörby kommun, åk 4-6, får 15 000 kr för att besöka en konstutställning och konstprojekt för hållbar utveckling.
  • Ringsjöskolan, åk 9, får 15 000 kr till låtskrivarworkshop.
  • Norrevångskolan, åk F-3, får 15 000 kr till skogsutflykter och besök av jägare som berättar om viltvård.

Medel från Positiva Projekt kan sökas varje år under perioden 15 augusti till 15 september. Bidragets storlek är maximalt 25 000 kronor. Grundskolor och fristående skolor på grundskolenivå kan söka bidrag och en förutsättning är att dessa finns i någon av de 12 kommuner där Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är verksam: Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Simrishamn, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla och Ystad.

Se hela listan över årets mottagare på http://www.sparbanksstiftelsenfof.se/

För ytterligare information kontakta:
Charlotta Fraenkel, Kommunikatör på Sparbanken Skåne
046-37 18 79, charlotta.fraenkel@sparbankenskane.se

Om Sparbanksstiftelsen
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbankens Skåne med en ägarandel på 26 %. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte stödjer stiftelsen projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsens grundande år 1999 har mer än 230 miljoner kronor delats ut.