Ränteoptimism men även tungt konjunkturläge i Skåne – ny rapport

Riksbankens räntesänkning tidigare i maj har väckt en framtidsoptimism bland såväl de skånska företagen som på bostadsmarknaden. Inflationen närmar sig Riksbankens mål, men samtidigt befinner vi oss på den lägsta punkten i konjunkturkurvan och Skåne är på flera sätt hårdare drabbat än andra delar av landet. Näringslivets omsättning faller mer än i övriga storstadsregioner, arbetslösheten ökar mer än i riket som helhet och sysselsättningstillväxten har tydligt bromsat in. Jämfört med övriga Sverige tyngs särskilt den skånska byggsektorn – inte sedan under finanskrisen 2009 har det påbörjats så få bostadsbyggen i Skåne. Det visar vårens utgåva av Skånsk konjunktur från Sparbanken Skåne.

Konjunkturavmattningen har satt avtryck i den skånska ekonomin, men inom Skåne finns också stora skillnader i utvecklingen. Till exempel skapas det fortfarande nya jobb, men tillväxten drivs för tillfället nästan uteslutande av Malmö och Lund med kringliggande kommuner.

– Konjunkturnedgången märks tydligt i Skåne, men vi har samtidigt fått en viktig signal om att Riksbanken är beredd att börja lätta på penningpolitiken. Mycket pekar på att vi står på botten av konjunkturcykeln och hur snabbt vändningen nu kan komma beror till stor del på takten i framtida räntesänkningar, säger Björn Ovander, bankchef på Sparbanken Skåne.

En av förklaringarna till att Skåne drabbats jämförelsevis hårt av konjunkturnedgången är att den skånska byggsektorn bromsat in kraftigt. Skåne hade under en period ett högt bostadsbyggande, främst gällande hyresrätter, men senaste åren har aktiviteten varit låg. Skåne har tidigare varit en stor mottagare av det statliga investeringsstödet till lägenheter som avvecklades 2021.

Under 2023 minskade antalet påbörjade bostäder i Sverige med 49 procent jämfört med året innan, enligt preliminära siffror från SCB. 29 350 nya bostäder påbörjades vilket var den lägsta siffran sedan 2012. I Skåne minskade antalet påbörjade bostäder med hela 62 procent till knappt 2 350 nya bostäder. Inte sedan 2009 påbörjades det så få nya bostäder i Skåne som ifjol, men också här är skillnaderna inom Skåne stora.

Sett till omsättningen var nedgången i byggbranschen i Skåne 6,8 procent under perioden 2022-2023. Detta ska jämföras med minus 3,7 procent i Stockholm, minus 3,6 procent i Västra Götalands län och minus 2,3 procent i riket som helhet.

Även tillverkningsindustrin i Skåne har tappat gentemot övriga landet. Skåne har ingen dominerande exportindustri som kunnat dra nytta av den svaga svenska kronan.

– Den skånska ekonomin saktar in mer än rikssnittet. Bygg- och tillverkningsindustrin har det tungt, liksom transport- och jordbrukssektorn. Men vi ser också att det skapas nya jobb i branscher som kommer att vara viktiga för Skåne framöver, säger Björn Ovander.

Jobben som skapades i Skåne under fjolåret tillkom i första hand inom företagstjänster, information och kommunikationsteknik, sektorer där Malmö och Lund sticker ut med sina stora företagskluster. Totalt skapades det 3 900 jobb netto i näringslivet i Malmö- och Lundaområdet under 2023. Samtidigt var arbetstillfällena i Mellanskåne och Sydostskåne i stort oförändrade, medan de minskade i nordvästra och nordöstra Skåne.

– Det är en styrka att Malmö och Lund förmår att skapa så många nya jobb. Samtidigt är det en utmaning för övriga Skåne att växa och även för kollektivtrafiken och infrastrukturen att kunna hjälpa arbetskraften att i högre utsträckning passera kommungränserna på väg mot de nya jobben, säger Björn Ovander.

Vidare fortsätter den skånska besöksnäringen att gå starkt. Antalet gästnätter i Skåne ökade med drygt 4 procent i fjol, vilket var betydligt mer än rikssnittets dryga 1 procent under samma period. Främst är det antalet utländska gästnätter som ökat och då inte minst från Danmark som noterade en ökning på 59 procent under förra året. Den svaga svenska kronan gör det attraktivt för bland annat danska turister att besöka Skåne och övriga Sverige.

På andra sidan Öresund växer den danska ekonomin, till stor del tack vare en framgångsrik läkemedelsindustri och då inte minst läkemedelsgiganten Novo Nordisk som investerar tvåsiffriga miljardbelopp för att bygga sina danska produktionsanläggningar. Nästa år väntas dock svensk ekonomi ta revansch och växa snabbare än den danska.

Även den skånska bostadsmarknaden har börjat tina upp under de senaste månaderna. Villapriserna i Skåne har stigit med 1 procent under de senaste tre månaderna, till och med mars, jämfört med föregående tremånadersperiod.

– Riksbankens räntesänkning är ett viktigt besked för återhämtningen. Det visar att inflationen utvecklas i rätt riktning och att ekonomin åter kan börja växa på ett kontrollerat sätt. För både privatpersoner och företag kommer den ekonomiska situationen att kunna stärkas, det finns skäl för optimism, men det kan ta tid innan det märks i plånboken, säger Björn Ovander.

Rapporten Skånsk konjunktur bifogas (som pdf) i detta pressmeddelande. I den presenteras den ekonomiska utvecklingen med en mängd olika nyckeltal och analyser för Skånes samtliga 33 kommuner. Fördjupningstema är ”Bostadsbyggande i Skåne”.

Björn Ovander, bankchef, 046-37 19 71
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om Skånsk konjunktur
Skånsk konjunktur är en oberoende rapport om det ekonomiska läget i Skåne som ges ut av Sparbanken Skåne sedan 2018. Materialet är baserat på ett stort antal statistikkällor och kvalitativa intervjuer. Det belyser skånsk konjunktur i dimensionerna invånare och näringsliv – i såväl övergripande perspektiv som ner på delregion- och kommunnivå. Analysen produceras av Øresundsinstituttet och publiceras två gånger per år.

Om Øresundsinstituttet
Øresundsinstituttet är ett dansk-svenskt kunskapscentrum som genom analyser, fakta, nätverksmöten och nyhetsbyrån News Øresund bidrar till en ökad kännedom om utvecklingen i regionen. Verksamheten drivs utan vinstintresse och med finansiering från mer än 100 medlemmar från stat, regioner, kommuner, universitet och det privata näringslivet.

Citat

Björn Ovander, bankchef