Skånsk konjunktur: Utmanande ekonomiskt läge men ingen kris

Trots konjunkturavmattning är Skåne inte i någon ekonomisk kris. Istället är hushåll och företag inne i en period med omställning till nya ekonomiska förutsättningar. Det visar vårens utgåva av rapporten Skånsk konjunktur från Sparbanken Skåne.

Den skånska konjunkturen är tydligt vikande. Hushåll och företag utmanas av hög inflation, fallande reallöner och ekonomisk osäkerhet. Samtidigt finns ljuspunkter och det nuvarande läget kan inte jämföras med vare sig finanskrisen 2008 eller krisåren i början av 90-talet då enbart Malmö förlorade över 27 000 jobb på tre år.

– En av de viktigaste delarna i analysen just nu är att arbetsmarknaden fortsatt står stark. Så länge hushållen har sina inkomster kvar finns en stabil grund för ekonomin här i regionen, trots ett försvagat konjunkturläge, säger Björn Ovander, bankchef på Sparbanken Skåne.

De nya ekonomiska förutsättningarna med höga livsmedelspriser, fluktuerande energipriser och stigande ränteläge sätter ändå press på hushållen. Enligt beräkningar i Skånsk konjunktur har en vanlig skånsk familj i villa med två barn, bil och rörligt bolån fått uppleva hur levnadskostnaderna ökat med 9 100 kronor per månad sedan september 2020.

Jämfört med hösten 2022, då elpriserna i Skåne var rekordhöga, har faktiskt månadskostnaderna minskat något för samma barnfamilj, trots ökade bolånekostnader.

– Vi har sannolikt inte nått kulmen för hushållskostnaderna riktigt ännu, med tanke på att Riksbanken flaggat för fler räntehöjningar. Även om inflationen skulle ha passerat sin topp så innebär det inte att vi kan vänta oss sjunkande priser i mataffären. Inte heller ser vi att styrräntan kommer att falla tillbaka till de historiskt låga nivåer som varit under de senaste tio åren, säger Björn Ovander.

– För enskilda hushåll kan det ekonomiska läget vara ansträngt och många tvingas till omprioriteringar. De som drabbas allra hårdast är de som redan tidigare hade små marginaler i sin ekonomi. Rapporten visar att drygt en femtedel av invånarna i Sydsverige idag inte kan betala en oväntad räkning på 13 000 kronor inom en månad. Här är inflationen och särskilt de kraftigt höjda livsmedelspriserna en stor utmaning.

I skånska näringslivet pressas byggbranschen av svagare orderingång. Under 2022 påbörjades 6 000 nya bostadsbyggen i Skåne, vilket är ett fall med drygt 40 procent från 2021. Tydligast är nedgången i sydvästra Skåne, medan bostadsbyggandet faktiskt ökade i Kristianstad och Hässleholm.

Även sällanköpshandeln har en osäker tid framför sig, då hushållen nu tvingas hålla igen i konsumtionen.

Samtidigt har jobben i skånska företag fortsatt att öka, men tillväxten har blivit alltmer koncentrerad till Malmö och sydvästra Skåne. Arbetslösheten i Skåne har sedan coronapandemin minskat snabbare än i övriga storstadslän. Idag ligger den på 8,2 procent i Skåne (april), den lägsta nivån sedan 2009. Ungdomsarbetslösheten har pressats ner till 9,3 procent och där måste vi tillbaka till sommaren 2008 för att hitta en lägre siffra. Regionens lägsta arbetslöshet finns i Lundaområdet och sydöstra Skåne. I ett nationellt perspektiv är dock arbetslösheten i Skåne fortfarande hög.

– De strukturella skillnaderna mellan Skånes kommuner betyder att de är sårbara på olika sätt inför lågkonjunkturen, både vad gäller arbetsmarknaden men också utifrån bostadsmarknaden där skuldkvoten generellt är högre bland invånarna i de kommuner där bostadspriserna är högst, säger Björn Ovander.

Rapporten Skånsk konjunktur bifogas som pdf i detta pressmeddelande. I rapporten presenteras ekonomisk statistik ner på samtliga Skånes 33 kommuner.

Fördjupningstemat i vårens rapportutgåva är infrastruktur i Skåne. Analysen visar att 25 större infrastrukturinvesteringar i väg eller järnväg just nu är pågående eller beslutade i Skåne, till ett sammanlagt värde om 19 miljarder kronor. Detta skapar möjlighet till ökad tillväxt och utvecklar arbetspendling, godstransporter och fritidsresor i regionen.

Rapporten visar också att de två största infrastrukturprojekten, fyrspårig järnväg Malmö-Lund och dubbelspår Ängelholm-Maria station i Helsingborg, avslutas i slutet av året. Därefter går Skåne mot en period med betydligt färre investeringar i infrastruktur.

I korthet – Skånsk konjunktur maj 2023

• God orderingång för skånsk industri, än så länge, enligt de skånska kommunernas näringslivschefer
  • Fall för byggandet i Skåne, främst i större städer
  • Skånska näringslivet starkast i motvinden under pandemin – halkar efter övriga storstadsområden i landet när tillväxten tar fart
  • Fortsatt stark arbetsmarknad i Skåne, Danmark ett stöd med jobb och turister
  • Fallande bostadspriser men tendens till stabilisering nu i vår
  • Lägre reallöner – hushållen tvingas hålla igen
  • Tufft år väntar för detalj- och sällanköpsvaruhandeln
  • Mer godstrafik i regionen på sikt

Björn Ovander, bankchef, 046-37 19 71
Anders Hansson, privatekonom, 046-37 18 44
Kristian Svensson, pressansvarig, 046-16 23 09

Om Skånsk konjunktur
Skånsk konjunktur är en oberoende rapport om det ekonomiska läget i Skåne som ges ut av Sparbanken Skåne sedan 2018. Materialet är baserat på ett stort antal statistikkällor och kvalitativa intervjuer. Det belyser skånsk konjunktur i dimensionerna invånare och näringsliv – i såväl övergripande perspektiv som ner på delregion- och kommunnivå. Analysen produceras av Øresundsinstituttet och publiceras två gånger per år.

Om Øresundsinstituttet
Øresundsinstituttet är ett dansk-svenskt kunskapscentrum som genom analyser, fakta, nätverksmöten och nyhetsbyrån News Øresund bidrar till en ökad kännedom om utvecklingen i regionen. Verksamheten drivs utan vinstintresse och med finansiering från mer än 100 medlemmar från stat, regioner, kommuner, universitet och det privata näringslivet.