Skånska elever i Ekens magiska värld

När barnen träder in genom den magiska portalen vaknar ekens magiska värld till liv. Bland uråldriga ekar möter tusentals andreklassare ekens vänner i ett nytt unikt projekt.

Det är Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Sparbanken Skåne som i samarbete med Stiftelsen Skånska Landskap bjuder in elever i årskurs 2 från tolv kommuner till en fantasifull och upplevelserik dag i naturen. Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta finansierar projektet och platsen är Fulltoftas eller Snogeholms skogar.

− Genom projektet fortsätter vi sparbanksstiftelsens tradition att förverkliga upplevelserika dagar med fokus på naturpedagogik för elever i grundskolan. Responsen från elever och lärare har varit oerhört positiv och förhoppningen är att dagen ger inspiration att jobba vidare med eken hemma i klassrummet, säger Maria Wallinius, Marknadschef på Sparbanken Skåne.

En dag i ekens magiska värld är ett nytt och unikt projekt, som förenar utomhuspedagogiskt innehåll med en konstnärlig upplevelse. Eleverna får en ingång i naturen med hjälp av en fantasifull berättelse, som gestaltas av både skådespelare och utomhuspedagoger.

Eleverna får kunskap om och känsla för alla de djur och växter som lever i, av och runt eken. De blir engagerade i uppdrag och utmaningar, där de utforskar flera hundra år gamla ekar. Naturvetenskap, biologi och historia med inblick i myter och folktro är ämnen som utforskas. Lärandet är direkt kopplat till Lgr11. Eleverna är också med och skapar nytt liv när varje klass planterar sin egen ek i skogen. I det som tidigare var ett kalhygge växer nu barnens ekskog upp, med hundratals nya plantor.

− I Ekens magiska värld bildar ett flertal små berättelser en röd tråd som hjälper barnen att befästa sin kunskap. Berättelserna och hela scenografin har vuxit fram i mötet mellan pedagoger, en konstnärlig ledare och professionella skådespelare, säger Åsa Johansson, utomhuspedagogisk verksamhetschef på Stiftelsen Skånska Landskap.

Pressinbjudan
Media är välkomna att följa med in i Ekens magiska värld den 11 eller 12 maj, förmiddag eller eftermiddag (kl 9.15 eller 12.00). Då kommer skolor från Lund och Lomma att delta. Meddela Charlotta Fraenkel eller Åsa Johansson, kontaktuppgifter och vägbeskrivning nedan.
Pressbilder finns. Ange fotograf Johan Hammar.

Medverkande
Konstnärlig ledare: Leila Åkerlund
Manus: Leila Åkerlund, Lisa Petri
Kostym: Anna Molin
Hjälpare: Milton Åkerlund
Projektledare: Åsa Johansson

Roller:
Vägvisaren: Lisa Petri
Emil Ekoxe: Anders Blentare
Orre Ekorre: Jonas Karlström
Elvira Ekollon: Isabell Skarby Hay
Ekhotellets receptionist Ellen: Kerstin Engblom

Illustrationer: AnnaPenna Sjölin
Foto: Johan Hammar

FAKTA

• En dag i ekens magiska värld riktar sig till alla elever i årskurs 2 i Sparbanksstiftelsen Färs & Frostas verksamhetsområde, d v s följande kommuner: Lund, Sjöbo, Eslöv, Höör, Hörby, Simrishamn, Ystad, Lomma, Svalöv, Tomelilla, Staffanstorp och Kävlinge.
  • Dagen är kostnadsfri för skolorna. Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta finansierar projektet,
  • Stiftelsen Skånska Landskap har specialdesignat projektet för Sparbanken Skåne och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta.
  • Totalt kommer drygt 3 400 andreklassare delta under våren 2015.

Kontakt:

Maria Wallinius
Marknadschef, Sparbanken Skåne
maria.wallinius@sparbankenskane.se

Charlotta Fraenkel
Kommunikatör, Sparbanken Skåne
charlotta.fraenkel@sparbankenskane.se

Åsa Johansson
Verksamhetschef utomhuspedagogik, Stiftelsen Skånska Landskap
asa.j.johansson@skane.se

www.sparbankenskane.se/skolprojekteken
www.sparbanksstiftelsenfof.se