Skånska femteklassare har vandrat 7 varv runt jorden

Projektet En dag på Skåneleden som finansieras av Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta har i höst gått av stapeln för femtonde året i rad. Sedan starten år 2000 har mer än 40 000 barn vandrat 7 km vardera under en skoldag på Skåneleden. Sammanlagt blir det 28 000 mil, vilket motsvarar 7 varv runt jorden!

Tanken med projektet är att erbjuda eleverna en möjlighet att vara ute i skog och mark under skoltid – detta för att väcka ett intresse för naturen och inspirera till nya kunskaper om flora och fauna. Varje klass vandrar tillsammans med utbildade naturvägledare som delar med sig av sina kunskaper.

Varje år genomförs också en fototävling som en del av vandringsprojektet. Varje klass bidrar med 1-2 foton tagna under vandringen som passar in under följande tema: flora, fauna, hälsa, kulturhistoria eller biologisk mångfald. BIlden ovan är en av vinnarna i Lunds kommun, "Småfolket" tagen av klass 5 på BMSL, Röda spåret. Alla vinnande klasser och bidrag finns här: https://www.flickr.com/photos/bankenochskaneleden

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Region Skåne står för finansieringen av projektet som genomförs tillsammans med Stiftelsen Skånska landskap. Transporter och naturvägledare ingår och är kostnadsfria för de skolor som medverkar. Projektet riktar sig till elever i årskurs 5 i tidigare Färs & Frosta Sparbanks verksamhetsområde: Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Sjöbo, Staffanstorp, Svalöv, Tomelilla, Ystad och Simrishamn.

Nomie Gustafsson, Verkställande tjänsteman Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-533 23 67
Charlotta Fraenkel, Kommunikatör Sparbanken Skåne, 046-37 18 79

Om Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta
Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är delägare i Sparbanken Skåne och har en ägarandel på 26 %. Stiftelsens syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan om detta primära syfte får stiftelsen stödja projekt som bidrar till lokal utveckling inom Färs & Frosta Sparbanks tidigare verksamhetsområde. Sedan stiftelsen grundades år 1999 har mer än 230 miljoner kronor delats ut.

Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Genom att förena det bästa hos Sparbanken 1826, Färs & Frosta Sparbank och delar av Sparbanken Öresund har vi skapat en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.