Skånska framtidslöften inom kultur hyllas med stipendier

Sex talangfulla kulturutövare med anknytning till Skåne tilldelas Sparbanken Skånes Kulturstipendier för 2024. Stipendierna delas ut nu på lördag i Ystad Studios inom kategorierna musik, film och musikteater.

Sparbanken Skånes syfte med stipendierna är att ge unga lovande framtidsstjärnor möjlighet att fördjupa sig inom sitt gebit och bidra till utvecklingen av en professionell karriär inom kultur. Med en summa på vardera 150 000 kronor är de bland de större kulturstipendierna i såväl Skåne som nationellt. Stipendierna delas ut i nära samarbete med Film i Skåne, Malmö Opera och Musikteater samt Musik i Skåne.

– Det är ont om breda karriärutvecklande stipendier på kulturområdet i Skåne, men på det här viset hoppas vi kunna göra en skillnad för den professionella kulturscenen. Som sparbank vill vi bidra till samhällsutvecklingen och skapa möjligheter på så många sätt som möjligt. De stipendiater som vi kan presentera i år har alla mycket lovande karriärer framför sig inom sina respektive områden. säger Helena Björkman, bankchef på Sparbanken Skåne

Musik, i samarbete med Musik i Syd
Går till artister och tonsättare inom konstmusik, jazz, folk- och världsmusik

Jonathan Dafgård
Jonathan Dafgårds utveckling som musiker och kompositör imponerar stort och efter sina masterstudier i Amsterdam hos några av Europas främsta jazzgitarrister är han tveklöst en av våra stora talanger och ett framtidslöfte inom den moderna jazzmusiken.  Som gitarrist har Jonathan inte bara ett moget uttryck med genreöverskridande influenser utan också en djup förståelse inom jazztraditionen. I Dafgårds kompositioner finns en behaglig balans mellan improvisation och skrivet material där lätthetens och komplexitetens strålar möts som i en prisma. Vi är glada över att kunna ge detta stöd för vidare utveckling i musikens värld och är säkra på att nästa steg i karriären väntar bakom hörnet.

Julia Isaksson
Julia Isaksson är en sällsynt begåvad svensk pianist, som fick sitt internationella genombrott redan vid 18 års ålder efter att ha vunnit Steinway Piano Festival 2014 i Stockholm. Med en kombination av teknisk briljans och djup musikalisk mognad har hon säkrat förstapriser i flera prestigefyllda internationella tävlingar, som Feurich Piano Competition i Wien. Isaksson är också en hängiven kammarmusiker och framträder ofta med saxofonisten Theo Hillborg. Duon imponerade stort på juryn när de 2021 vann kammarmusiktävlingen Ung & Lovande i hård konkurrens. Julia Isaksson har tidigare studerat bl.a. vid Royal Academy of Music i London och 2023 avslutades studierna vid Musikhögskolan i Malmö med en diplomkonsert med Malmö Symfoniorkester. Vi är övertygade om att denna lysande stjärna är i början av en strålande karriär, och vi hoppas att hon kan bidra till stora framgångar på den internationella scenen.

Film, i samarbete med Film i Skåne
Går till samtliga konstnärliga funktioner inom filmproduktion

Alessandro Stigliano
Alessandro är juridikstudenten som hoppade av och flyttade från Italien till Sverige 2012 för att söka sig en karriär som filmskapare. Efter filmutbildning har han varvat reklamfilmsuppdrag med egna kortfilmer. Förra året vann han Pixel Talent Award och valdes ut som en av tio lovande filmregissörer att delta vid Screen Talent Europes Pitch Forum. Han senaste kortfilm ”Kakor” har visats vid ett flertal internationella filmfestivaler och får TV-premiär i SVT nu i höst. Alessandros filmberättande är stilsäkert och lekfullt, gjort med lätt hand och med en stor dos humor.

Therese Eriksen Richert
Tess har sedan 16-års ålder hunnit med att stå både bakom och framför kameran i egna och andras filmer. Hennes väg har gått från Fridhems filmlinje till Norska Filmskolan och sedan vidare med fördjupning kring manus på Alma Löv i Värmland. Hennes examensfilm från Norska Filmskolan ”Final Forever” har fått utmärkelser i både Europa och Nordamerika. Nu står hon inför sitt nästa stora filmprojekt ”Like There is No Tomorrow” som utspelar sig i ett brinnande turistparadis på en överexploaterad ö. I sina filmer blandar Tess poetiska ömsinta betraktelser med existentiella gruvligheter.

Musikteater, i samarbete med Malmö Opera
Går till scenograf, tonsättare, ljusdesigner, ljuddesigner, kostym, peruk och mask, musiker och sångare (inom musikdramatik)

Alfred Jimenez Romanenko
Alfred är bosatt i Ystad och har studerat komposition på Musikhögskolan i Malmö. Han får stipendium för ett sökande och reflekterande tonkonstnärskap, som utforskar en värld av klanger. Årets stipendiat vill med sin tonsättarambition göra skillnad för kulturlivet i Skåne. Han har en brinnande önskan om att skapa ny musik, ny opera och ny teater i södra Sverige.

Barbro Citron
Barbro, sopran från Lund är en extraordinär ung artist, vars vokala och sceniska gestaltning redan berört många. Kännetecknande för stipendiatens konstnärskap är en vacker, nordiskt klingande vokal timbre och en stark scenisk närvaro. Med stipendiet vill vi möjliggöra denna unga konstnärs vidareutveckling av sitt instrument och sin konstnärlighet.

Helena Björkman, bankchef Sparbanken Skåne, 070-64 28 411
Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne, 046-16 23 09