Skånska idrottsledare hyllas – 250 stipendier för goda insatser

250 idrottsledare i skånska föreningar hyllas nu med stipendier för sina insatser på barn- och ungdomssidan. Listan över föreningar med stipendiater börjar med Billesholms IK i Bjuv och slutar med SS Delfin i Östra Göinge. Bakom stipendierna står Sparbanksstiftelserna i Skåne* i samarbete med Skåneidrotten.

Det är trettonde året i rad som Skånes Idrottsledarstipendier delas ut. Närmare 90 procent av alla barn och ungdomar i Sverige är någon gång under uppväxten med i en idrottsförening. Ledarna har därmed stor betydelse för utvecklingen för såväl enskilda individer som för samhället i stort. Bara i Skåne jobbar cirka 80 000 ledare ideellt inom idrotten.

En av dem är Tove Zellman, aktiv i Hässleholms Voltige. Hon har varit med sedan föreningen bildades 2017 och lyfts fram som stipendiat för sin förmåga att entusiasmera och organisera. Hässleholms Voltige har drivit projekt inom bland annat integration och ridning för funktionshindrade. Föreningen har idag även en galopperande trähäst, den första i sitt slag i Sverige.

– Att jobba med barn och unga i föreningslivet är fantastiskt. Att få se dem utmana sig själva, träna och sedan lyckas, det är något jag brinner för, säger Tove Zellman som är ordförande i Hässleholms Voltige.

Varje stipendium är på 10 000 kronor, varav 5 000 går till idrottsledaren själv och 5 000 till dennes förening för vidare utveckling av barn- och ungdomsverksamheten. Föreningar i Skåne har under vintern haft möjlighet att nominera unga ledare.

David Williman i Malmöhus Cricket Club är en annan av 2019 års stipendiater. Han har varit tränare i cricketklubben i fyra år, sedan han flyttade till Sverige från Storbritannien. David jobbar mycket med känslan av respekt för varandra i gruppen.

– Stipendiet är ett erkännande för arbetet vi lägger ner i klubben. Personligen känns det såklart fantastiskt, men i grunden handlar allt om att få ut sporten till ännu fler. Vi känner att vi har kunnat göra verklig skillnad för många ungdomar, inte minst för nyanlända som genom cricketen fått ny livsluft, säger David Williman.

Samtliga stipendiater bjuds nu in till en galakväll på Sparbanken Skåne Arena i Lund den 14 maj för att där hyllas och ta emot stipendiet.

– Att vara idrottsledare för unga handlar inte bara om idrott. Det handlar lika mycket om att vara en ledare i bemärkelsen att vara en god förebild och visa en positiv väg genom sunda värderingar. Med stipendierna vill vi uppmärksamma alla eldsjälar som på detta sätt jobbar med våra yngre, säger Katarina Andrén på Sparbanksstiftelsen Finn, som är en av drivkrafterna bakom Skånes Idrottsledarstipendier.

– Än en gång ges vi möjlighet att hylla 250 engagerade idrottsledare, tack vare Sparbankstiftelserna i Skåne. Dessa ledare är grunden i den skånska idrottsrörelsen och i våra moderna idrottsföreningar och de som dagligen ser till att mer än 20 000 barn och ungdomar har möjlighet att utöva någon form av fysisk aktivitet, säger Patrik Karlsson, distriktsidrottschef på Skåneidrotten.

Mottagarna av Skånes Idrottsledarstipendier 2019 kommer från Skånes samtliga 33 kommuner. På www.skånesidrottsledare.se finns listan med alla föreningar med stipendiater.

* Sparbanksstiftelserna i Skåne är Sparbanksstiftelsen 1826, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen Skåne och Stiftelsen Gripen.

David Williman, Malmöhus Cricket Club, 076-315 36 60
Tove Zellman, Hässleholms Voltige, 070-633 39 10
Katarina Andrén, Sparbanksstiftelsen Finn, 046-16 77 00
Maria Wallinius, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta, 072-206 65 27
Östen Gunnarsson, Sparbanksstiftelsen 1826, 070-619 85 58
Sanne Mårtensson, Sparbanksstiftelsen Skåne, 073- 372 26 06
Mats Nilsson, Stiftelsen Gripen, 070- 598 46 99
Patrik Karlsson, Skåneidrotten, 010-476 57 13

Om Skånes Idrottsledarstipendier

Sparbanksstiftelserna i Skåne vill tillsammans med Skåneidrotten uppmärksamma alla idrottsledare som engagerar ideellt i barn- och ungdomsidrotten i regionen. Det sker genom utdelning av 250 stipendier på en galakväll i Lund. Under perioden 15 januari - 25 februari 2019 har samtliga idrottsföreningar i Skåne haft möjlighet att nominera kandidater. Stipendiaten får 5 000 kr för sina goda ledarinsatser och dennes förening får 5 000 kr för fortsatt satsning på barn- och ungdomsverksamhet.